Omschrijving:Het betreft een aan klager gezonden, geadresseerde mailing van Nationale Postcode Loterij N.V., waarboven staat: “Betreft: Toezending van de u toegekende BMW-wincode”. |
De klacht Uit de brief blijkt niet dat activering van de BMW-wincode alleen mogelijk als men één of meer extra loten koopt. Dat blijkt pas uit de website en uit artikel 6 van de op de achterzijde staande Algemene Voorwaarden. Hoewel adverteerder al eerder is aanbevolen om niet meer op een dergelijk wijze reclame te maken, heeft hij zich wederom aan het versturen van een misleidende uiting schuldig gemaakt. |
Het verweer De tekst van de brief in combinatie met de Algemene Voorwaarden maakt, in tegenstelling tot eerdere uitingen, duidelijk dat men door het activeren van de code een nieuw lot aanschaft. |
Mondelinge behandeling Mr. Thomas deelt mee dat de Algemene Voorwaarden zijn aangepast en zij zou graag het oordeel van de Commissie over deze nieuwe tekst vernemen.
|
Het oordeel van de Commissie (14 juni 2007) |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code, met artikel 4 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response Advertising en met artikel II. 3 van de Reclamecode voor Kansspelen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en maakt deze uitspraak openbaar. |
Regeling: artikel 4 CBR Artikel II.3 RvK artikel 7 NRC |
De grievenDeze kunnen als volgt worden samengevat. I. II. Zoals al eerder gesteld, vindt de Postcode Loterij dat de tekst van de brief duidelijker had kunnen zijn. Echter, in de algemene voorwaarden onder de punten 2, 3, 6 en 8 staat duidelijk dat deelnemers al meedoen en dat zij extra kans maken door extra loten te bestellen. De Postcode Loterij is dan ook van mening dat de tekst in samenhang met de algemene voorwaarden, maar in ieder geval de algemene voorwaarden op zich voor de deelnemer voldoende duidelijk zijn. III. |
De mondelinge behandeling Het standpunt van de Postcode Loterij is nader toegelicht. Desgevraagd is namens de Postcode Loterij meegedeeld dat deelnemers ook extra loten kunnen kopen zonder de BMW-wincode te activeren.
|
Het oordeel van het College 1. 2. Ad II. In de brief met de aanhef: “Geachte heer of mevrouw [volgt de naam van de geadresseerde]” wordt onmiskenbaar de indruk gewekt dat men reeds door het activeren van de persoonlijke BMW-wincode “voor elk lot” “extra kans” maakt op een BMW. Uit de brief kan niet worden opgemaakt dat men voor het activeren van de BMW-wincode één of meer extra loten dient aan te schaffen. Die gewekte indruk wordt niet met de vereiste mate van duidelijkheid weggenomen door de op de achterzijde van de brief vermelde algemene voorwaarden. Van de tekst van artikel 3 gaat daarentegen eveneens de suggestie uit dat de BMW-wincode als zodanig een “extra kans” verschaft in de BMW-week. De omstandigheid dat in artikel 6 van de algemene voorwaarden staat vermeld: “Door uw BMW-wincode geldig te maken, bestelt u een door uzelf te bepalen aantal extra loten van de Nationale Postcode Loterij”, is in het geheel van de uiting bepaald onvoldoende om die duidelijkheid te verschaffen, omdat alleen uit deze bepaling kan volgen dat men extra loten dient te bestellen. Gelet op het bovenstaande acht het College de mailing voor de gemiddelde in aanmerking komende consument niet zo duidelijk mogelijk en daardoor misleidend en tevens in strijd met artikel 4 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response Advertising en met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen. Voor zover het oordeel van de Commissie betrekking heeft op een andere klacht dan die van geïntimeerde, behoeft het daartegen gerichte onderdeel van de grief geen behandeling. Ad III. 3.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie, voor zover het betreft haar oordeel omtrent de onderhavige klacht. |