Omschrijving:Het betreft een aan klager gezonden, geadresseerde mailing van Nationale Postcode Loterij N.V., waarin bovenaan staat: “Betreft: Toezending van de u toegekende BMW-wincode”. |
De klacht Klager, die al jaren met twee loten meespeelt, acht de uiting suggestief. De indruk wordt gewekt dat hij, om mee te dingen naar de prijs de code moet activeren, maar niet is vermeld dat dit alleen kan door één of meer extra loten te kopen. Na enig zoeken op de website blijkt dat hij op basis van de loten waarmee hij al meespeelt al meedingt naar de prijs en daarvoor de wincode dus niet hoeft te activeren. Nu dit alles niet duidelijk in de brief staat, acht hij deze misleidend. |
Het verweer In de Algemene Voorwaarden op de achterzijde van de brief staat duidelijk dat deelnemers sowieso kans maken op alle prijzen. Het zou wellicht duidelijker zijn geweest als dit ook in de brief zou zijn vermeld. |
Mondelinge behandeling Mr. Thomas deelt mee dat de Algemene Voorwaarden zijn aangepast en zij zou graag het oordeel van de Commissie over deze nieuwe tekst vernemen.
|
Het oordeel van de Commissie (14 juni 2007) |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code, met artikel 4 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response Advertising en met artikel II. 3 van de Reclamecode voor Kansspelen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en maakt deze uitspraak openbaar. |
Regeling: artikel 7 NRC artikel 4 CBR Artikel II.3 RvK |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. I. II. Zoals al eerder gesteld, vindt de Postcode Loterij dat de tekst van de brief duidelijker had kunnen zijn. Echter, in de algemene voorwaarden onder de punten 2, 3, 6 en 8 staat duidelijk dat deelnemers al meedoen en dat zij extra kans maken door extra loten te bestellen. De Postcode Loterij is dan ook van mening dat de tekst in samenhang met de algemene voorwaarden maar in ieder geval de algemene voorwaarden op zich voor de deelnemer voldoende duidelijk zijn. III. |
De mondelinge behandeling Het standpunt van de Postcode Loterij is nader toegelicht. Desgevraagd is namens de Postcode Loterij meegedeeld dat deelnemers ook extra loten kunnen kopen zonder de BMW-wincode te activeren.
|
Het oordeel van het College 1. 2. Ad II. Het College deelt het oordeel van de Commissie dat de mailing misleidend is en overweegt daartoe het volgende. In de brief met de aanhef “Geachte heer of mevrouw [volgt de naam van de geadresseerde]” wordt ervan gewag gemaakt dat de geadresseerde is geselecteerd “om nog meer kans te maken tijdens de BMW-week” en dat hij daartoe een persoonlijke BMW-wincode ontvangt, die moet worden geactiveerd waarna voor elk lot “extra kans” wordt verkregen in de autoverloting. Voorts wordt gezegd: “Wij raden u aan uw BMW-wincode direct te activeren: dan bent u op tijd voor deze waardevolle autoverloting”. Van deze laatste zinsnede gaat onmiskenbaar de suggestie uit dat men de BMW-wincode dient te activeren om in aanmerking te komen voor een prijs tijdens de BMW-week. Niet voldoende duidelijk is dat men de BMW-wincode alleen maar hoeft te activeren om “extra kans” te maken op een prijs in de BMW-week en dat men zonder het activeren van die BMW-wincode reeds kans maakt op een prijs. De algemene voorwaarden op de achterzijde van de brief geven wat dat betreft ook niet voldoende duidelijkheid. In artikel 2 van die voorwaarden staat: “Alle deelnemers van de Postcode Loterij maken in de BMW-week elk uur kans op een BMW op basis van de inleg van april 2007”, hetgeen er -in tegenstelling tot de eerder gewekte indruk- op lijkt te duiden dat het activeren van de BMW-wincode niet noodzakelijk is om kans te maken op een prijs. Dat is minst genomen verwarrend. In de brief wordt voorts onmiskenbaar de indruk gewekt dat men reeds door het activeren van de persoonlijke BMW-wincode “voor elk lot” “extra kans” maakt op een BMW. Uit de brief kan niet worden opgemaakt dat men voor het activeren van de BMW-wincode één of meer extra loten dient aan te schaffen. Die gewekte indruk wordt niet met de vereiste mate van duidelijkheid weggenomen door de op de achterzijde van de brief vermelde algemene voorwaarden. Van de tekst van artikel 3 gaat eveneens de suggestie uit dat de BMW-wincode als zodanig een “extra kans” verschaft in de BMW-week. De omstandigheid dat in artikel 6 van de algemene voorwaarden staat vermeld: “Door uw BMW-wincode geldig te maken, bestelt u een door uzelf te bepalen aantal extra loten van de Nationale Postcode Loterij”, is in het geheel van de uiting bepaald onvoldoende om die duidelijkheid te verschaffen, omdat alleen uit deze bepaling kan volgen dat men extra loten dient te bestellen. Gelet op het bovenstaande acht het College de mailing voor de gemiddelde in aanmerking komende consument niet zo duidelijk mogelijk en daardoor misleidend en tevens in strijd met artikel 4 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response Advertising en met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen. Ad III. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie voor zover het betreft haar oordeel omtrent de onderhavige klacht. |