Omschrijving:Het betreft de website van Nationale Postcode Loterij N.V., waarop foto’s staan van winnaars van de IJsprijs. |
De klachtAdverteerder maakt zich op de website schuldig aan overtreding van artikel III.2 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). Op een aantal van de op de website staande foto’s van winnaars staan gezinnen met jonge tot zeer jonge kinderen. Op enkele foto’s staan alleen kinderen. Bedoelde foto’s zijn overduidelijk geposeerd. |
Het verweer Tijdens de uitreiking van de IJsprijs kunnen deelnemers foto’s laten maken. Veel deelnemers laten dan een foto van hun kinderen maken. Zij krijgen een bonnetje met het nummer van de foto mee, zodat zij hun foto op de website kunnen terugvinden en deze van de website kunnen afhalen. Dit fotoalbum is geen reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Van strijd met de RVK is dan ook geen sprake. |
De repliek Iedereen kan de website bekijken. Aan diverse foto’s is te zien dat de fotograaf heeft gevraagd om het ijsbekertje met het Ben&Jerry-logo dan wel de ballon met het NPL IJprijs-logo omhoog te houden, met het logo naar voren. De foto’s zijn dus wel degelijk reclame-uitingen in de zin van de NRC. |
Mondelinge toelichting Mr. Thomas licht het standpunt van adverteerder nader toe en legt pleitaantekeningen over.
|
Het oordeel van de Commissie (14 juni 2007) |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel III.2 van de Reclamecode voor Kansspelen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en maakt deze uitspraak openbaar. |
Regeling: Artikel III.2 RvK |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. De Commissie heeft artikel III.2 van de Reclamecode voor Kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op Kansspelen (RVK) anders toegepast dan de bedoeling is. |
De mondelinge behandeling Het standpunt van de Postcode Loterij is nader toegelicht. Benadrukt wordt dat het fotoverslag geen reclame-uiting is; het plaatsen van foto’s op een pagina van de website heeft niet tot doel de verkoop van producten van de Postcode Loterij te bevorderen. De Postcode Loterij wil haar deelnemers door het plaatsen van de foto’s enkel een blijvende herinnering geven aan de feestelijke bijeenkomst in verband met de uitreiking van de IJsprijs.
|
Het oordeel van het College 1. 2.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie. |