Omschrijving:Het betreft een door de Nationale Postcode Loterij N.V. aan klager op 21 mei 2007 gezonden e-mail betreffende “Miljoenenjacht Online” met als onderwerp: “Cadeautje! Pak die drie gratis koffers…”. |
De klacht De koffers zijn niet gratis. Als men aan het einde van alle stappen (‘verder’) is, blijkt dat men een extra lot moet kopen. Gelet hierop is de uiting in strijd met de artikelen II.3 en II.6 van de Reclamecode voor Kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op de Kansspelen (RVK). |
Het verweer Rond het televisieprogramma “Miljoenenjacht” werd het internetspel “Miljoenenjacht online” georganiseerd, waarbij men wekelijks prijzen kon winnen. Op een online spaarkaart moest men zoveel mogelijk koffers verzamelen en bij een volle spaarkaart maakte men kans op prijzen. Er werden aanwijzingen gegeven om de koffers te vinden. Voor het verzamelen van koffers hoefde men niets te betalen. Deze zijn gratis. |
|
Mondelinge behandeling Klaagster lichtte haar standpunt nader toe. Ze deelde mee dat ze al jaren met 10 loten meespeelt en adverteerder een warm hart toedraagt, alsook dat ze veel ervaring met de computer heeft. Ze volgde het programma, waarbij ze een getal en een prijs moest kiezen, tot ze niet meer verder kon en toen moest ze aangeven met hoeveel kanjerpunten ze wilde meespelen. Vervolgens werd er € 8,50 van haar rekening afgeschreven. Nadat ze zich telefonisch over deze gang van zaken had beklaagd, is dit gedrag wel onmiddellijk teruggestort. De snelheid waarmee dat gebeurde, deed haar vermoeden dat ze wellicht niet de enige was die ongewild een lot had gekocht. Het verzamelen van koffers kan dan wel gratis zijn, maar als men tot het einde meespeelt, moet men een kanjerpunt aanschaffen. Mr. Thomas deelt mee dat het gaat om een zoektocht naar koffers en dat er geen lot en ook geen kanjerlot gekocht hoeft te worden. Op de door adverteerder overgelegde overzichtspagina staat linksonder “koop loten” en alleen als men deze tekst aanklikt, koopt men loten. Het spel is gratis. Het is geen onderdeel van een loterij. Desgewenst kan adverteerder laten zien hoe het spelverloop is.
|
Het oordeel van de Commissie (11 juli 2007) |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel II.3. van de Reclamecode voor Kansspelen en beveelt zij adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. Ten onrechte heeft de Commissie de uiting in strijd bevonden met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen en daartoe overwogen dat onvoldoende duidelijk is dat de mogelijkheid wordt geboden om zonder aanschaf van extra loten aan het spel “Miljoenenjacht online” deel te nemen. De deelname aan voornoemd spel was gratis en het ging erom wekelijks zo veel mogelijk koffers te verzamelen. Met de gevonden gratis koffers maakte de speler kans op de prijzen van die week. Daarnaast konden de koffers op de online spaarkaart van die week worden geplakt. Door wekelijks een spaarkaart vol te krijgen, dong men aan het einde van het internetspel mee naar de hoofdprijs, een MINI Cooper. Aan het verzamelen van de koffers was geen verplichting tot het aanschaffen van loten verbonden. Op de verschillende pagina’s van het internetspel werd de mogelijkheid geboden om via links loten tot deelname aan de Postcode Loterij te activeren. Die links maakten echter geen deel uit van het internetspel als zodanig. Klikte men op één van die links, dan kwam men op een “verkooppagina”, waarop duidelijk werd aangegeven dat men loten aanschafte voor deelname aan de Postcode Loterij. In onderdeel 5 van de beslissing van de Commissie staat dat klaagster op een gegeven moment moest aangeven met hoeveel kanjerpunten ze wilde gaan meespelen. Dit is niet mogelijk. Kanjerpunten kan men alleen sparen door met een lot aan de loterij deel te nemen en deze kunnen niet worden gekocht: bij elke trekking waarbij met een lot geldig wordt meegespeeld, spaart de deelnemer vanaf 1 januari van het desbetreffende kalenderjaar automatisch een kanjerpunt. |
De reactie van geïntimeerde De grieven zijn gemotiveerd weersproken. Geïntimeerde heeft onder meer het volgende naar voren gebracht. |
De mondelinge behandeling Het standpunt van de Postcode Loterij is nader toegelicht. Onder meer is het volgende aangevoerd. Het verzamelen van kanjerpunten begint aan het begin van ieder kalenderjaar opnieuw. Op de vraag of het mogelijk was dat geïntimeerde in het kader van het spel “Miljoenenjacht online” iets moest kopen, wordt geantwoord dat dit uitsluitend mogelijk was na het klikken op de knop “KOOP LOTEN”.
|
Het oordeel van het College Naar het oordeel van het College heeft de Postcode Loterij voldoende aannemelijk gemaakt dat de koffers – anders dan in de klacht wordt gesteld – gratis waren en dat het verzamelen van deze koffers, dat geschiedde in het kader van het spel “Miljoenenjacht online”, losstaat van de op de desbetreffende webpagina’s geboden mogelijkheid om loten te kopen. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College vernietigt de beslissing van de Commissie en wijst de klacht alsnog af. |