a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0700

Datum:

11-02-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisie- en een radioreclame van de Nationale Postcode Loterij, waarin men ziet c.q. hoort dat een in Nederland wonende jongen, die oorspronkelijk uit Mauritius komt en een prijs heeft gewonnen in de Nationale Postcode Loterij, naar zijn ouders in Mauritius gaat om met de (geld) prijs zijn ouders te helpen bij het vinden van een betere woning.

De klacht

Adverteerder suggereert dat men bij deelname aan de Nationale Postcode Loterij een grote kans maakt op een grote prijs zodat men niet langer in armoede hoeft te leven.
Hierdoor zullen mensen die het zich eigenlijk niet kunnen permitteren aan de loterij gaan deelnemen.
De uitingen zijn in strijd met de artikelen II.1, II.3, II.4 en II.5 van de Reclamecode voor
Kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op de
Kansspelen (RVK).

Het verweer

In de uiting wordt niet tot deelname opgeroepen en wordt niet gesproken over de kans op het winnen van een prijs. Er wordt gebruik gemaakt van een testimonial waarin de winnaar vertelt wat hij met de prijs heeft gedaan. Van strijd met de door klager genoemde artikelen is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

In de uitingen wordt getoond c.q. wordt verteld wat een jongen die een prijs heeft gewonnen, met het geld doet. Daarmee wordt in de uitingen niet aangespoord tot onmatige deelname. Evenmin wordt daarmee onmatige deelname tot voorbeeld gesteld of gebagatelliseerd.
Noch over de kans op het winnen van een prijs noch over de door de deelnemer eventueel aan te gane verbintenis, wordt in de uitingen (misleidende) informatie verstrekt.
Het feit dat de jongen laat zien dat hij met de door hem gewonnen prijs zijn ouders, die zich in een financieel minder rooskleurige situatie bevinden, gaat helpen, betekent niet dat in de uitingen wordt geappelleerd aan winstbejag. De mogelijkheid om een prijs te winnen, wordt ook niet voorgesteld als een oplossing voor financiële of sociale problemen van de jongen of zijn ouders, slechts omdat het beeld wordt opgeroepen van een jongen die door het winnen van de prijs in staat is gesteld eens iets extra’s te doen, ook voor zijn ouders.
Ook gaat van de uitingen niet de suggestie uit dat prijswinnaars verplicht zijn tot het verlenen van medewerking aan werving, reclame en radio- en/of televisieopnamen.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken