Omschrijving:Het betreft een geadresseerde reclame van de Nationale Postcode Loterij van 20 december 2007 waarin onder andere staat: “Laatste oproep”, “Tot mijn schrik blijkt uit onze administratie dat u nog niet gereageerd hebt op onze eerdere oproepen uw lotnummers voor de PostcodeKanjer te activeren. Ik vraag u dringend dit alsnog te doen, zodat ook u kunt meedelen in de Kanjermiljoenen!”, “Dit is echt uw allerlaatste kans. Als u nu héél snel bent kunt u nog nét meedoen” en “Mochten uw aanmelding en deze brief elkaar gekruist hebben, dan hoeft u niets te doen.” |
De klacht De brief heeft een chantage karakter. Klager vindt de toon en de inhoud van de uiting onfatsoenlijk. De mededelingen “allerlaatste kans”, “Laatste oproep” en “Tot mijn schrik blijkt uit onze administratie dat u nog niet gereageerd hebt” speelt in op bepaalde emoties om mensen te bewegen aan de oproep gehoor te geven. Om die reden is de uiting in strijd met de artikelen 2 en 6 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De uiting is in eerste instantie niet als reclame herkenbaar (artikel 10 NRC). De mededeling “zodat ook u kunt meedelen in de Kanjermiljoenen!” is bovendien misleidend. |
Het verweer Fatsoen is een kwestie van smaak. Er is geen sprake van dwang maar van urgentie, want indien men niet reageert kan men niet mee doen aan de trekking. Er is geen sprake van misleiding, omdat het hier gaat om het hypothetische geval dat de Kanjer in klagers postcode is valt. Indien men dan een lot heeft, deelt men ook mee in de Kanjer. |
|
De mondelinge behandeling Adverteerder licht toe dat na opening van de envelop meteen duidelijk is dat de bewuste mailing een uiting van adverteerder is. De uiting is niet misleidend. De mededeling: “zodat ook u kunt meedelen in de Kanjermiljoenen!” wordt gevolgd door: “Want stelt u zich eens voor: op 1 januari valt de 25,8 miljoen euro op (..)”. De mailing gaat uit van een hypothetisch situatie. Nergens wordt gesteld dat de prijs op deze postcode zal vallen. De uiting appelleert niet aan angst.
|
Het oordeel van de Commissie De uiting appelleert evenmin aan gevoelens van angst, aangezien in de uiting angst niet wordt opgeroepen als middel om het publiek te bewegen loten te kopen. De uiting appelleert – binnen de regels van de Reclamecode voor Kansspelen – aan gevoelens van hebzucht, waarbij gebruik is gemaakt van in reclame niet ongebruikelijke overdrijving. De uiting bevat een aanprijzing van Postcodeloterij-loten van adverteerder. De uiting is dus gezien de opmaak en inhoud voldoende duidelijk als reclame herkenbaar. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |