a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0027B

Datum:

10-03-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een aan klager geadresseerde brief in een vensterenveloppe van de Nationale Postcode Loterij. Naast naam, adres en woonplaats staat:
“HERINNERING
Laatste mogelijkheid:
niet reageren kan u miljoenen kosten!”

De klacht

Klager heeft tegen de uiting de volgende bezwaren.
1. De tekst op de enveloppe is leugenachtig en misleidend en appelleert aan angst, onlustgevoelens en/of begeerten. Ook wordt ten onrechte de indruk gewekt dat niet meedoen tot ongewenste gevolgen kan leiden.
2. Het lijkt alsof gratis een lot wordt aangeboden, maar in werkelijkheid moet men 1 of 2 loten kopen voordat men op kan zeggen.

Het verweer

De tekst op de enveloppe bevat een feitelijk constatering. Daar staat wat er kan gebeuren als men niet aan de Loterij deelneemt. Deze mededeling is niet misleidend.
De eerste maand speelt men gratis mee. Voordat men het aanbod accepteert, wordt duidelijk gemaakt dat men na de gratis maand vervolgens betaald gaat meespelen. Ook is het mogelijk alleen één maand gratis mee te spelen. In dat geval dient men voor de trekking in de volgende speelmaand de deelname schriftelijk te beëindigen. Van strijd met artikel II.2 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK) kan geen sprake zijn, aangezien deze bepaling betrekking heeft op de gevolgen van deelname.

Mondelinge behandeling

Partijen lichtten hun standpunt nader toe, waarbij door mr. Thomas pleitaantekeningen werden overgelegd.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende overwogen.

Ad 1.
Uit kleur en opmaak van de voor- en achterzijde van de (venster)enveloppe en de ongebruikelijke vorm van het venster is voldoende duidelijk dat het hier om een reclame-uiting gaat. De mededeling dat niet reageren de ontvanger van de enveloppe miljoenen kan kosten, is strikt genomen niet juist. Deze letterlijke uitleg is echter niet voor de hand liggend. De bedoeling van de mededeling is duidelijk, namelijk dat niet reageren kan betekenen dat men miljoenen misloopt en waar deze mededeling deel uitmaakt van een reclame-uiting, acht de Commissie het aannemelijk dat men de mededeling ook aldus zal opvatten. Op grond van het vorenstaande kan niet worden geoordeeld dat de gewraakte tekst misleidend is of appelleert aan gevoelens van angst. Evenmin kan worden geoordeeld dat de ontvanger van de uiting werkelijk zal denken dat niet meedoen tot ongewenste gevolgen kan leiden.

Ad 2.
Naar adverteerder stelt, speelt men de eerste maand gratis mee. Bij deelname machtigt men adverteerder tot afschrijving van het bedrag dat voor de loten waarmee men de daaropvolgende maanden aan de loterij deelneemt, is verschuldigd. Men kan echter direct na de eerste maand en vóórdat de trekking in de daarop volgende maand plaatsvindt, opzeggen. In dat geval speelt men, zoals in de uiting staat, “gratis mee voor alle prijzen in januari” en hoeft men geen loten te kopen.
Van strijd met artikel II.2 van de RVK is geen sprake.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken