Omschrijving:Het betreft twee geadresseerde reclames van BankGiro Loterij, waarin onder andere het volgende staat: |
De klacht Adverteerder gebruikt onware poespas van een card met een nummer en ‘activering’ om de consument te misleiden. Het ‘activeren’ bestaat in feite uit het bestellen van extra loten. Ten onrechte wordt gesuggereerd dat men een grote extra kans mist door dit na te laten en dat de “card” enige betekenis heeft. In dossier 1492/070246A heeft het College van Beroep in een nagenoeg identieke kwestie de uiting in strijd met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK) geoordeeld. |
Het verweer Dossier 1492/070246A betrof een andersoortige uiting waarin de nadruk werd gelegd op het gelijk zijn van twee pincodes. Zoals klager zelf constateert, staat het activeren van de card gelijk aan het bestellen van (extra) loten. Dit blijkt duidelijk uit de uiting. Nergens wordt gesuggereerd dat men alleen door het activeren van de card extra kans kan maken. Voor de gemiddelde consument zal duidelijk zijn dat een deelnemer al kans maakt en dat hij door het kopen van extra loten extra kans maakt. |
De repliek Zoals verwacht, gaat adverteerder eraan voorbij dat de uiting veel te suggestieve, dringende, herhaalde, misleidende poespas bevat – alsof men een unieke kans zou missen – om de consument aan te zetten extra loten te kopen. |
De mondelinge behandeling Adverteerder licht toe dat met betrekking tot het aanbod in de uiting duidelijk staat dat het hier om een extra kans gaat, dat men door activering extra loten bestelt en dat men als deelnemer al kans maakt op de prijzen.
|
Het oordeel van de Commissie In de bestreden uiting staat voldoende duidelijk dat sprake is van extra loten waarmee de kans op het winnen van een prijs wordt vergroot en die men kan bestellen door gebruik te maken van (het nummer op) de BankGiroCard. Dat adverteerder dit “activeren” noemt en dat in uiting 2 staat dat de geadresseerde is geselecteerd, leidt niet tot het oordeel dat de uiting misleidend is met betrekking tot met name de eigenschappen van of kansen op het winnen van een prijs als bedoeld in artikel II.3 RVK. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |