Omschrijving:Het betreft een e-mail van BankGiro Loterij, waarin onder andere staat: “activeer voor 24 januari uw persoonlijke BankGiro Card en win!” en “U kunt hier kans op maken door een extra lot te bestellen à € 7,25”. |
De klacht In de uiting wordt ten onrechte gesuggereerd dat klager alleen kans maakt op de prijs van € 25.000,- indien hij een extra lot koopt. Om die reden is de uiting misleidend in de zin van artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). |
Het verweer Adverteerder kan zich voorstellen dat de laatste zin van de uiting “U kunt hier kans op maken door een extra lot te bestellen à € 7,25” tot enige onduidelijkheid terzake zou kunnen leiden. In de volgende acties zal hiermee rekening worden gehouden. Uit andere uitingen zoals die welke per post zijn verzonden, blijkt heel duidelijk dat men als deelnemer al kans maakt op de prijzen. Klager is daardoor niet tot een besluit gebracht over een transactie dat hij anders niet had genomen als bedoeld in artikel 8 van de Nederlandse Reclame Code. Met betrekking tot de eigenschappen van of kansen op het winnen van een prijs als bedoeld in artikel II.3 RVK is de uiting evenmin misleidend. |
De mondelinge behandeling Adverteerder handhaaft zijn standpunt.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: Artikel II.3 RvK |