Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van de Staatsloterij waarin wordt gezegd: “Wint u 10 februari de jackpot van 11,8 miljoen euro? U heeft nog 8 dagen om een Staatslot te kopen. Alles kan. Staatsloterij”. |
De klacht In een uitzending van het televisieprogramma Tros Radar is bekend gemaakt dat per maand ongeveer 18 miljoen Staatsloten ten verkoop worden aangeboden, dat er daarvan ruim 3 miljoen worden verkocht en dat trekking niet plaatsvindt uit de verkochte loten maar uit alle te koop aangeboden loten. In Radar zegde adverteerder toe ter zake transparanter te zullen zijn in zijn reclame-uitingen. Echter, de uitingen zijn niet veranderd terwijl uit een enquête van Radar blijkt dat 80,1% van de ondervraagden niet op de hoogte was van bedoelde trekkingswijze en 93,7% dit een oneerlijke wijze van trekken vindt. Adverteerder voldoet niet aan zijn informatieplicht ter zake. Om die reden is de uiting in strijd met de artikelen 7 en 17 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en de artikelen II.3 en II.7 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). |
Het verweer De speelwijze voldoet aan de wettelijke eisen. Met ingang van 1 januari 2008 zijn de niet-gegarandeerde prijzen, met uitzondering van de Jackpot, vervangen door prijzen die gegarandeerd worden getrokken en uitgekeerd. |
De repliek Klager handhaaft zijn klacht. |
De dupliek Adverteerder handhaaft zijn standpunt en deelt mee dat eind april een website van adverteerder actief zal zijn waarop informatie wordt gegeven over onder andere de winkansen en het totaal aantal beschikbare series.
|
Het oordeel van de Commissie Ingevolge artikel II.7 RVK dient in reclame voor kansspelen duidelijk te worden vermeld waar informatie kan worden verkregen en kan worden nagezien ten aanzien van onder andere de winkansen. Volgens de toelichting bij dit artikel kan worden volstaan met een verwijzing naar de eigen website van de adverteerder, waarop bedoelde informatie te vinden is. Aangezien in de uiting bedoelde informatie niet wordt gegeven en deze ook geen verwijzing bevat naar de eigen website van de adverteerder, is de uiting in strijd met artikel II.7 RVK. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel II.7 van de Reclamecode voor Kansspelen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel II.7 RVK |