a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0122A

Datum:

16-04-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een geadresseerde reclame van de Nationale Postcode Loterij, waarin onder andere staat: “Activeer vandaag nog”, “Uw vliegtuig staat al klaar voor vertrek. Dus wacht niet langer en check nu in! Doe dit alstublieft vandaag nog. Want alléén dan maakt u extra kans op een vliegvakantie ter waarde van €10.000,-” en “Als deelnemer speelt u automatisch mee voor al onze prijzen, maar u kunt uw kansen vergroten door uw INCHECK-CODE te activeren. Mis deze extra kans niet voor maar € 9,- per lot”.

De klacht

Pas op de achterkant van de uiting blijkt uit de voorwaarden dat men door het activeren van de code loten bestelt. Ook lijkt de uiting door het prominente logo van Arke in de kop, afkomstig te zijn van Arke en niet van adverteerder.
Om die reden is de uiting in strijd met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK).

Het verweer

In de uiting staat duidelijk: “Mis deze extra kans niet voor maar € 9,- per lot”. Onderaan de uiting staat een verwijzing naar de voorwaarden op de achterzijde.

Op geen enkele wijze wordt de suggestie gewekt dat Arke de afzender is van de uiting. Op de envelop wordt adverteerder als afzender genoemd, de afzender van de brief is “Ellen Damsma, Managing Director Nationale Postcode Loterij” en in de voorwaarden op de achterzijde wordt adverteerder genoemd.
Uit de klacht blijkt niet dat klager er toe is gebracht om een besluit te nemen over een transactie dat hij anders niet had genomen als bedoeld in artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) (nieuw).

De mondelinge behandeling

Adverteerder handhaaft zijn standpunt en deelt mee dat uit onderzoek bij niet-deelnemers is gebleken dat slechts een paar procent dacht dat de uiting van Arke afkomstig is.
Desgevraagd licht adverteerder toe dat zijn logo niet op de brief is geplaatst “om in de vakantiesfeer te blijven” en dat het logo niet op de envelop is geplaatst omdat deze anders vaak wordt weggegooid.
Alle essentiële informatie over het aanbod staat in de uiting.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie acht voldoende duidelijk dat de uiting van adverteerder afkomstig is, gelet op de inhoud van het aanbod, de ondertekening van de uiting door “Ellen Damsma, Managing Director Nationale Postcode Loterij” en de actievoorwaarden op de achterkant waarin de “Nationale Postcode Loterij” verschillende malen wordt genoemd.

Uit de zin “Mis deze extra kans niet voor maar € 9,- per lot” en de actievoorwaarden op de achterkant, waarnaar op de voorkant van de uiting wordt verwezen en waarin staat dat men door het geldig maken van de incheck code loten bestelt en hoeveel deze kosten, blijkt voldoende duidelijk dat men door het activeren van de code loten bestelt en dat daaraan kosten zijn verbonden.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken