Omschrijving:Het betreft een geadresseerde reclame van de Nationale Postcode Loterij, waarin onder andere staat: “Activeer vandaag nog”, “Uw vliegtuig staat al klaar voor vertrek. Dus wacht niet langer en check nu in! Doe dit alstublieft vandaag nog. Want alléén dan maakt u extra kans op een vliegvakantie ter waarde van €10.000,-” en “Als deelnemer speelt u automatisch mee voor al onze prijzen, maar u kunt uw kansen vergroten door uw INCHECK-CODE te activeren. Mis deze extra kans niet voor maar € 9,- per lot”. |
De klacht Pas op de achterkant van de uiting blijkt uit de voorwaarden dat men door het activeren van de code loten bestelt. Ook lijkt de uiting door het prominente logo van Arke in de kop, afkomstig te zijn van Arke en niet van adverteerder. Om die reden is de uiting in strijd met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). |
Het verweer In de uiting staat duidelijk: “Mis deze extra kans niet voor maar € 9,- per lot”. Onderaan de uiting staat een verwijzing naar de voorwaarden op de achterzijde. Op geen enkele wijze wordt de suggestie gewekt dat Arke de afzender is van de uiting. Op de envelop wordt adverteerder als afzender genoemd, de afzender van de brief is “Ellen Damsma, Managing Director Nationale Postcode Loterij” en in de voorwaarden op de achterzijde wordt adverteerder genoemd. |
|
De mondelinge behandeling Adverteerder handhaaft zijn standpunt en deelt mee dat uit onderzoek bij niet-deelnemers is gebleken dat slechts een paar procent dacht dat de uiting van Arke afkomstig is. Desgevraagd licht adverteerder toe dat zijn logo niet op de brief is geplaatst “om in de vakantiesfeer te blijven” en dat het logo niet op de envelop is geplaatst omdat deze anders vaak wordt weggegooid. Alle essentiële informatie over het aanbod staat in de uiting.
|
Het oordeel van de Commissie Uit de zin “Mis deze extra kans niet voor maar € 9,- per lot” en de actievoorwaarden op de achterkant, waarnaar op de voorkant van de uiting wordt verwezen en waarin staat dat men door het geldig maken van de incheck code loten bestelt en hoeveel deze kosten, blijkt voldoende duidelijk dat men door het activeren van de code loten bestelt en dat daaraan kosten zijn verbonden. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |