Omschrijving:Het betreft een op 4 december 2007 aan klager geadresseerde reclame van de Nationale Postcode Loterij, waarin onder andere staat: Op de bon is vermeld: |
De klacht Klager heeft na ontvangst van de reclame besloten mee te doen en drie loten besteld. Eind 2007 bleek dat de Kanjerprijs was gevallen in de wijk waar hij woont. Op basis van de informatie verwachtte hij een aardige prijs. Dit viel echter tegen. Een lot bleek namelijk slechts 1/13 lot waard. Je moet namelijk ook zogenoemde kanjerpunten hebben en die krijg je bij elk van de 13 trekkingen gedurende het jaar. Je moet dus een heel jaar hebben meegespeeld voor de hele waarde. In de aan klager verstrekte reclame wordt hierover met geen woord gerept. Hij had dus nooit kunnen meedoen met een heel lot voor deze trekking . Verder bleek dat de winstverdubbelaar niet gold voor de trekking van de Kanjerprijs maar voor de Jackpot. Dit is nergens duidelijk vermeld. Klager vindt de informatie misleidend en bedrieglijk. De Commissie begrijpt dit aldus dat klager een beroep doet op artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de wet op de kansspelen (RVK) |
Het verweer Met de mailing is het aanbod gedaan om mee te spelen met de loterij en deze maand kans te maken op de Kanjerprijs. Indien op het aanbod werd ingegaan, speelt de deelnemer mee via een abonnement tot wederopzegging en maakt hij kans op het gehele maandelijkse prijzenpakket van de loterij. Voor de trekking van december 2007 was dat onder meer de Kanjerprijs. Voor die prijs zijn de kanjerpunten van belang, maar voor de andere prijzen niet. Klager heeft met zijn net aangeschafte loten evenveel kans gemaakt op alle prijzen van de trekking van 2007 als deelnemers die al langer meededen. Alleen voor het uiteindelijke aandeel in de wijkprijs of straatprijs van de Kanjerprijs zijn de opgespaarde kanjerpunten van belang. In deze mailing werd voor de laatste keer de mogelijkheid geboden om met de Jackpotverdubbelaar mee te spelen. Indien men met de Verdubbelaar meespeelde en de Jackpot viel op diens lotnummer dan kreeg men het aandeel van de prijs dubbel uitgekeerd. Per 1 januari 2008 is dit afgeschaft. Daarvoor in de plaats is de Kanjerpuntenverdubbelaar gekomen. Dit is ook in de mailing uiteengezet. Adverteerder is van mening dat geen sprake is van strijd met artikel II.3 van de RVK. Het aanbod is in de mailing duidelijk uiteengezet. |
De mondelinge behandeling Namens adverteerder is medegedeeld dat in het deelnemersreglement de voorwaarden voor deelname zijn vermeld. Op de bon heeft klager verklaard akkoord te gaan met het deelnemersreglement. De Kanjerprijs in de maand december 2007 bestond uit € 15,7 miljoen voor de straat en € 10,1 miljoen voor de wijk. De notaris trekt eerst voor de prijs van € 15,7 miljoen een postcode met letters, bijvoorbeeld 1000 AA. Dan wordt gekeken hoeveel deelnemende loten er zijn en wordt de prijs verdeeld. Vervolgens wordt de wijkprijs van 10,1 miljoen vastgesteld voor deze postcode zonder de letters, bijvoorbeeld 1000. Dan wordt de wijkprijs van € 10,1 miljoen verdeeld onder de deelnemende loten. Indien klager als enige met de getrokken postcode zou hebben meegedaan, zou hij de Kanjerprijs van € 25,8 miljoen hebben kunnen winnen.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van hetgeen hiervoor onder b is overwogen acht de Commissie de uiting in strijd met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: Artikel II.3 RvK |