Omschrijving:Het betreft een geadresseerde reclame van de Nationale Postcode Loterij van 20 december 2007 waarin onder andere staat: “Laatste oproep”, “Tot mijn schrik blijkt uit onze administratie dat u nog niet gereageerd hebt op onze eerdere oproepen uw lotnummers voor de PostcodeKanjer te activeren. Ik vraag u dringend dit alsnog te doen, zodat ook u kunt meedelen in de Kanjermiljoenen!”, “Dit is echt uw allerlaatste kans. Als u nu héél snel bent kunt u nog nét meedoen” en “Mochten uw aanmelding en deze brief elkaar gekruist hebben, dan hoeft u niets te doen.” |
De klacht Klager vindt dat de uiting een agressieve benadering heeft en bangmakerij bevat. Het lijkt alsof klager verplicht is te reageren. De uiting is misleidend omdat niet uit de uiting blijkt hoeveel deelname kost en of deelname eenmalig is of voor langere tijd. |
Het verweer Er is geen sprake van intimidatie of dwang als bedoeld in artikel 14 NRC nieuw. In de laatste alinea van de uiting staat dat de inleg € 8,50 per lot kost. Aan de uiting gingen andere uitingen vooraf waarin duidelijk stond wat het aanbod inhoudt, namelijk deelname tot wederopzegging voor € 8,50 per lot per trekking. Ook op de website wordt het aanbod duidelijk toegelicht. |
De mondelinge behandeling Adverteerder licht toe dat indien men naar aanleiding van de uiting telefonisch of via internet loten gaat bestellen, de voorwaarden voor deelname duidelijk uiteengezet worden. Het vermogen van de consument om een geïnformeerd besluit te nemen, wordt op geen enkele manier beperkt.
|
Het oordeel van de Commissie (19 maart 2008) De uiting appelleert ook niet aan gevoelens van angst, aangezien in de uiting angst niet wordt opgeroepen als middel om het publiek te bewegen loten te kopen. De uiting appelleert – binnen de regels van de Reclamecode voor Kansspelen – aan gevoelens van hebzucht, waarbij gebruik is gemaakt van in reclame niet ongebruikelijke overdrijving. Gelet hierop is de uiting evenmin in strijd met artikel 14 NRC nieuw. De Commissie acht de uiting wel misleidend in de zin van artikel 8.3 aanhef en sub c (nieuw) NRC nu in de uiting belangrijke informatie ontbreekt – te weten de duur van de deelname – die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Als gevolg daarvan kan de uiting de gemiddelde consument ertoe brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Dat deze informatie elders of op een later tijdstip wel zou worden gegeven, doet aan dit oordeel niet af, omdat de uiting op zich zelf voldoende duidelijk moet zijn. Misleidende reclame is oneerlijk in de zin van artikel 7 (nieuw) NRC |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC Artikel II.3 RvK |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. Ten onrechte heeft de Commissie overwogen: NPL is van mening dat hetgeen per post werd verzonden -NPL verwijst naar de als bijlage bij het beroepschrift gevoegde brief van 20 december 2007- dient te worden gezien als onderdeel van de gehele reclame-uiting zoals deze voor NPL werd “uitgerold”. NPL is van mening dat de uiting in zijn geheel moet worden gezien en dat de uiting bestaat uit de brief en de website tezamen. Van het op een later tijdstip of op een andere plaats “aangeven” van verdere informatie is geen sprake. |
De mondelinge behandeling Het standpunt van NPL is nader toegelicht.
|
Het oordeel van het College Naar het oordeel van het College dient de gewraakte mailing te worden aangemerkt als een op zichzelf staande reclame-uiting; deze geadresseerde mailing is afzonderlijk van andere uitingen openbaar gemaakt en houdt een aanprijzing in van de PostcodeKanjer. Aan dit oordeel doet niet af dat in de uiting -voor een reactie op het daarin vervatte aanbod- wordt verwezen naar het nummer 0909-0096 en naar http://www.postcodeloterij.nl. Het College deelt het oordeel van de Commissie dat de mailing misleidend is als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en sub c (nieuw) NRC. Gelet op het ontbreken van informatie over de duur van de deelname aan de Postcode Loterij, indien men op het aanbod ingaat, acht het College de mailing tevens misleidend met betrekking tot de door de deelnemer eventueel aan te gane verbintenis en daardoor in strijd met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie, voor zover daartegen beroep is ingesteld, met aanvulling van gronden in die zin dat de uiting tevens in strijd is met artikel II.3 RVK. |