Omschrijving:Het betreft een geadresseerde reclame van de Sponsor Bingo Loterij, waarin onder ander staat: |
De klacht In de brief wordt ten onrechte gesuggereerd dat er sprake is van een uitnodiging voor een show die men door middel van de reserveringscode kan accepteren. In werkelijkheid is er sprake van verkapte ledenwerving en wordt men door de reserveringscode te activeren deelnemer van de loterij. Uit de website blijkt dat men door het activeren van de code kans maakt op het bijwonen van de show. Bovendien is onduidelijk of men in elk geval een gewone plaats heeft en kans maakt op VIP plaatsen of dat men loten moet kopen om van de uitnodiging gebruik te maken. Om deze redenen is de uiting misleidend en in strijd met het fatsoen. Verder is de uiting in strijd met de artikelen II.1 en II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). |
Het verweer Uit de zinsneden: “U kunt een van mijn gasten zijn” en “(..) voor elk lot (à € 7,80 per maand) dat u bestelt een unieke kans op 2 VIP plaatsen” blijkt duidelijk dat men deelnemer dient te worden van de loterij voordat men kans maakt op plaatsen bij de show. Van strijd met de artikelen II.1 en II.3 RVK is geen sprake. Dat klager de uiting niet kan waarderen, betekent niet dat de uiting in strijd met het fatsoen is. |
De repliek In de brief wordt op diverse plaatsen gesuggereerd dat sprake is van een uitnodiging. De mededeling “U kunt een van mijn gasten zijn” is slechts een beleefde manier van uitnodigen. Hieruit blijkt niet dat slechts sprake is van een kans. De zinsnede “ (..) voor elk lot (à € 7,80 per maand) dat u bestelt een unieke kans op 2 VIP plaatsen” heeft klager aldus gelezen dat klager VIP-plaatsen in plaats van gewone plaatsen kan winnen door één of meer loten te kopen. Dat in de uiting wordt gesproken van een “reserveringscode” duidt er naar klagers mening op dat deze dient om een plaats in de show te reserveren en niet om loten te bestellen. Dit blijkt pas op de website die klager niet zou hebben bezocht indien de uiting ter zake duidelijk zou zijn geweest. |
De mondelinge behandeling De uiting is niet onduidelijk in de zin van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) omdat uit de zinsneden: “U kunt een van mijn gasten zijn” en “(..) voor elk lot (à € 7,80 per maand) dat u bestelt een unieke kans op 2 VIP plaatsen” voldoende duidelijk blijkt dat men kans maakt op twee plaatsen als men mee gaat spelen. Voorts zal de gemiddelde consument bij het lezen van de uiting niet verwachten dat deze enkel voor het lid worden van de loterij een televisie cadeau krijgt. Bovenaan de website-pagina waarop men de reserveringcode kan intoetsen – dus voor de aankoop – staat ondubbelzinnig: “Wilt u 1, 2 of 3 keer kans maken op 2 VIP-plaatsen”. Zelfs al zou sprake zijn van onduidelijke informatie, dan nog is door deze informatie geen besluit genomen dat anders niet genomen zou zijn. Klager heeft geen lot gekocht. Adverteerder deelt desgevraagd mee dat alle 1200 plaatsen voor prijswinnaars met introducés VIP plaatsen zijn.
|
Het oordeel van de Commissie (27 mei 2008) Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 NRC (nieuw) voldaan. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Gelet op het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). Dat klager niet daadwerkelijk tot aankoop van loten is overgegaan, doet aan dit oordeel niet af omdat het bij de toepassing van artikel 8.2 NRC niet gaat om de vraag of een consument wel of niet tot handelen overgaat maar of de uiting de gemiddelde consument er toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. De uiting spoort niet aan tot onmatige deelname als bedoeld in artikel II.1 RVK. Gelet op de ernst van de misleiding, heeft de Commissie besloten om deze aanbeveling openbaar te maken. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en zal deze aanbeveling openbaar maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af. |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. De Commissie heeft de gewraakte mailing misleidend bevonden in de zin van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) (nieuw) en artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). Gelet op de ernst van de misleiding heeft de Commissie besloten haar aanbeveling openbaar te maken. De Loterij verzoekt het College de beslissing betreffende de openbaarmaking te vernietigen. Zij voert daartoe het volgende aan. a. b. c. |
De mondelinge behandeling Het standpunt van de Loterij is mondeling toegelicht.
|
Het oordeel van het College Naar het oordeel van het College rechtvaardigen de omstandigheden van het onderhavige geval niet dat de aanbeveling van de Commissie openbaar wordt gemaakt, zoals bedoeld in artikel 18 lid 2 sub b van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.
|
De beslissing Het College vernietigt de beslissing tot openbaarmaking van de aanbeveling van de Commissie. |