a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/1539/08.0133A

Datum:

19-08-2008

Uitspraak:

vernietiging openbare aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een geadresseerde reclame van de Sponsor Bingo Loterij, waarin onder ander staat:
“Zet donderdagavond 10 april vast in uw agenda. Want dan kunt u één van mijn gasten zijn in een speciale show, waarin iedereen in de prijzen valt”, “Accepteer daarom vandaag nog deze uitnodiging want dan heeft u voor elk lot (à € 7,80 per maand) dat u bestelt, een unieke kans op 2 VIP-plaatsen bij mijn show in de Rai in Amsterdam. Gegarandeerd! Meld u vandaag nog aan! Uw reserveringscode is (..) Bevestig uw deelname op www.sponsorbingoloterij.nl”, “De voorstelling begint om 20.00 uur. Zorg dat u op tijd bent”, “Met vriendelijke groet André van Duin” en “PS: Bent u verhinderd, meldt u zich dan af op 0900 – 30004000 (15 cpm) zodat ik andere kandidaten voor de show kan uitnodigen”. Aan de uiting is een consumptiebon voor champagne gehecht.

De klacht

In de brief wordt ten onrechte gesuggereerd dat er sprake is van een uitnodiging voor een show die men door middel van de reserveringscode kan accepteren. In werkelijkheid is er sprake van verkapte ledenwerving en wordt men door de reserveringscode te activeren deelnemer van de loterij. Uit de website blijkt dat men door het activeren van de code kans maakt op het bijwonen van de show.
Bovendien is onduidelijk of men in elk geval een gewone plaats heeft en kans maakt op VIP plaatsen of dat men loten moet kopen om van de uitnodiging gebruik te maken. Om deze redenen is de uiting misleidend en in strijd met het fatsoen. Verder is de uiting in strijd met de artikelen II.1 en II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK).

Het verweer

Uit de zinsneden: “U kunt een van mijn gasten zijn” en “(..) voor elk lot (à € 7,80 per maand) dat u bestelt een unieke kans op 2 VIP plaatsen” blijkt duidelijk dat men deelnemer dient te worden van de loterij voordat men kans maakt op plaatsen bij de show.
Van strijd met de artikelen II.1 en II.3 RVK is geen sprake.
Dat klager de uiting niet kan waarderen, betekent niet dat de uiting in strijd met het fatsoen is.

De repliek

In de brief wordt op diverse plaatsen gesuggereerd dat sprake is van een uitnodiging. De mededeling “U kunt een van mijn gasten zijn” is slechts een beleefde manier van uitnodigen. Hieruit blijkt niet dat slechts sprake is van een kans. De zinsnede “ (..) voor elk lot (à € 7,80 per maand) dat u bestelt een unieke kans op 2 VIP plaatsen” heeft klager aldus gelezen dat klager VIP-plaatsen in plaats van gewone plaatsen kan winnen door één of meer loten te kopen.
Dat in de uiting wordt gesproken van een “reserveringscode” duidt er naar klagers mening op dat deze dient om een plaats in de show te reserveren en niet om loten te bestellen. Dit blijkt pas op de website die klager niet zou hebben bezocht indien de uiting ter zake duidelijk zou zijn geweest.

De mondelinge behandeling

De uiting is niet onduidelijk in de zin van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) omdat uit de zinsneden: “U kunt een van mijn gasten zijn” en “(..) voor elk lot (à € 7,80 per maand) dat u bestelt een unieke kans op 2 VIP plaatsen” voldoende duidelijk blijkt dat men kans maakt op twee plaatsen als men mee gaat spelen. Voorts zal de gemiddelde consument bij het lezen van de uiting niet verwachten dat deze enkel voor het lid worden van de loterij een televisie cadeau krijgt.
Bovenaan de website-pagina waarop men de reserveringcode kan intoetsen – dus voor de aankoop – staat ondubbelzinnig: “Wilt u 1, 2 of 3 keer kans maken op 2 VIP-plaatsen”. Zelfs al zou sprake zijn van onduidelijke informatie, dan nog is door deze informatie geen besluit genomen dat anders niet genomen zou zijn. Klager heeft geen lot gekocht.

Adverteerder deelt desgevraagd mee dat alle 1200 plaatsen voor prijswinnaars met introducés VIP plaatsen zijn.

Het oordeel van de Commissie (27 mei 2008)

In de uiting wordt ten onrechte de suggestie gewekt dat de geadresseerde wordt uitgenodigd voor een show en dat de uitnodiging alleen nog maar dient te worden geaccepteerd door de reserveringscode in te toetsen. Deze suggestie wordt gewekt door de ‘consumptiebon’ voor champagne en door mededelingen als: “Zet donderdagavond 10 april vast in uw agenda. Want dan kunt u één van mijn gasten zijn in een speciale show, waarin iedereen in de prijzen valt”, “Accepteer daarom vandaag nog deze uitnodiging (..), “Meld u vandaag nog aan! Uw reserveringscode is (..) Bevestig uw deelname op www.sponsorbingoloterij.nl”, “De voorstelling begint om 20.00 uur. Zorg dat u op tijd bent”, “Met vriendelijke groet André van Duin” en “PS: Bent u verhinderd, meldt u zich dan af op 0900 – 30004000 (15 cpm) zodat ik andere kandidaten voor de show kan uitnodigen”. De Commissie is van oordeel dat de mededelingen: “U kunt een van mijn gasten zijn ” en “Accepteer daarom vandaag nog deze uitnodiging want dan heeft u voor elk lot (à € 7,80 per maand) dat u bestelt, een unieke kans op 2 VIP-plaatsen bij mijn show in de Rai in Amsterdam” deze suggestie niet, althans onvoldoende voor de gemiddelde consument wegnemen.

Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 NRC (nieuw) voldaan. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Gelet op het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). Dat klager niet daadwerkelijk tot aankoop van loten is overgegaan, doet aan dit oordeel niet af omdat het bij de toepassing van artikel 8.2 NRC niet gaat om de vraag of een consument wel of niet tot handelen overgaat maar of de uiting de gemiddelde consument er toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen.
Daarnaast is de uiting misleidend in de zin van artikel II.3 RVK (met betrekking tot de door de deelnemer eventueel aan te gane verbintenis). Dat op de website van adverteerder nadere informatie wordt gegeven, doet aan dit oordeel niet af omdat de uiting op zichzelf voldoende duidelijk dient te zijn.

De uiting spoort niet aan tot onmatige deelname als bedoeld in artikel II.1 RVK.
De uiting is niet van dien aard dat deze in strijd is met het fatsoen.

Gelet op de ernst van de misleiding, heeft de Commissie besloten om deze aanbeveling openbaar te maken.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en zal deze aanbeveling openbaar maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

De Commissie heeft de gewraakte mailing misleidend bevonden in de zin van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) (nieuw) en artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). Gelet op de ernst van de misleiding heeft de Commissie besloten haar aanbeveling openbaar te maken. De Loterij verzoekt het College de beslissing betreffende de openbaarmaking te vernietigen. Zij voert daartoe het volgende aan.

a.
De aangepaste NRC is in werking getreden op 1 februari 2008. Op dat moment was de gewraakte mailing reeds gereed voor verspreiding en bij de samenstelling van de tekst werd dan ook uitgegaan van de regels neergelegd in de oude NRC. De regels met betrekking tot misleiding in de oude code waren niet zo strikt en uitgebreid als het huidige artikel 8.2 NRC (nieuw).

b.
Het is voor de eerste maal dat de Loterij op de onderhavige wijze reclame maakt. Gelet hierop is openbaarmaking van de aanbeveling een te zware sanctie.

c.
In volgende uitingen zal de Loterij rekening houden met het oordeel van de Commissie met betrekking tot de onderhavige mailing.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van de Loterij is mondeling toegelicht.

Het oordeel van het College

Naar het oordeel van het College rechtvaardigen de omstandigheden van het onderhavige geval niet dat de aanbeveling van de Commissie openbaar wordt gemaakt, zoals bedoeld in artikel 18 lid 2 sub b van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.
Het College acht de inhoud van de gewraakte mailing -op zichzelf beschouwd- niet van dien aard dat openbaarmaking geraden is. Evenmin kan worden geoordeeld dat de Loterij eerder op soortgelijke wijze de Nederlandse Reclame Code heeft overtreden.
Gelet hierop wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College vernietigt de beslissing tot openbaarmaking van de aanbeveling van de Commissie.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken