Omschrijving:Het betreft een geadresseerde reclame waarin onder ander staat: |
De klacht In de uiting staat onder andere “speciale uitnodiging”, “Iedereen een LCD-TV en 1 op de 4 wint € 7.500,-”, “iedereen gegarandeerd winnaar”, “Laatste kans” en “Laatste oproep!” en er staat zelfs dat de geadresseerde er rekening mee moet houden dat men een LCD-TV krijgt en deze naar huis moet kunnen vervoeren. Het woord “kans” komt maar twee keer in de uiting voor. In de uiting staat onvoldoende duidelijk dat er sprake is van een kans op een uitnodiging en niet een kans op een TV of op geld. |
Het verweer Niet is gebleken dat klager door de uiting tot een besluit is gebracht over een transactie dat zij anders niet had genomen zodat geen sprake is van misleiding. |
De repliek Het gaat er om of de uiting voor de gemiddelde consument misleidend is in de zin van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts verstrekt adverteerder in de uiting niet de essentiële informatie die een gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen als bedoeld in artikel 8.3 NRC. |
De mondelinge behandeling Toelichting klager Klager is van mening dat je wel erg goed moet (kunnen) lezen om te begrijpen dat de uiting gaat over het kopen van loten om kans te maken op plaatsen in de show. De informatie in de uiting is onvoldoende, verwarrend en suggestief. Toelichting adverteerder
|
Het oordeel van de Commissie (27 mei 2008) Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 NRC (nieuw) voldaan. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Gelet op het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). Dat op de website van adverteerder nadere informatie wordt gegeven, doet aan dit oordeel niet af omdat de uiting op zichzelf voldoende duidelijk dient te zijn. Dat klager niet daadwerkelijk tot aankoop van loten is overgegaan, doet aan dit oordeel evenmin af omdat het bij de toepassing van artikel 8.2 NRC niet gaat om de vraag of een consument wel of niet tot handelen overgaat maar of de uiting de gemiddelde consument er toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Gelet op de ernst van de misleiding, heeft de Commissie besloten om deze aanbeveling openbaar te maken. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en zal deze aanbeveling openbaar maken. |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. De Commissie heeft de gewraakte mailing misleidend bevonden in de zin van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) (nieuw) en artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK). Gelet op de ernst van de misleiding heeft de Commissie besloten haar aanbeveling openbaar te maken. De Loterij verzoekt het College de beslissing betreffende de openbaarmaking te vernietigen. Zij voert daartoe het volgende aan. a. b. c. |
De reactie in appel De grieven zijn gemotiveerd weersproken. Geïntimeerde heeft onder meer gesteld: Naar de mening van geïntimeerde dient de aanbeveling openbaar te worden gemaakt; waar reclame openbaar is, dient een sanctie naar aanleiding van onjuiste reclame ook openbaar te worden gemaakt. |
De mondelinge behandelingPartijen hebben hun standpunten nader toegelicht. Mevrouw Van Leeuwen verzoekt het College om bij haar beslissing het maatschappelijk belang zwaar te laten wegen. Haar inziens dienen ook anderen dan partijen van de beslissing op de hoogte te worden gebracht, zodat zij in de toekomst “een betere afweging kunnen maken”. Mr. Thomas wijst onder meer erop dat de door mevrouw Van Leeuwen genoemde brief niet in het bijzonder betrekking had op de actie, bedoeld in de gewraakte mailing.
|
Het oordeel van het College Naar het oordeel van het College rechtvaardigen de omstandigheden van het onderhavige geval niet dat de aanbeveling van de Commissie openbaar wordt gemaakt, zoals bedoeld in artikel 18 lid 2 sub b van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.
|
De beslissing Het College vernietigt de beslissing tot openbaarmaking van de aanbeveling van de Commissie. |