De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial ter promotie van het televisie programma ‘Goede Tijden Slechte Tijden’ in de vorm van een quiz. De quiz werd, verdeeld in maximaal dertien verschillende ‘spelrondes’, uitgezonden in de periode van 1 januari 2012 tot en met 8 januari 2013. De spelronde waarop de klacht van klaagster betrekking heeft, liep gedurende
de periode van 28 december 2012 tot en met 8 januari 2013.
Een voice-over zegt: “Te veel uitgegeven tijdens de feestdagen of teveel rekeningen? Dan kun je vast wel wat geld gebruiken. GTST gunt jou € 450,-. Bel 0909-8850 of sms GTST naar 3030 en maak direct kans op € 450,- cash. Dus pak snel je telefoon en bel 0909-8850 of sms GTST naar 3030. Deelname bedraagt 45 cent.”
In beeld verschijnt, onder het nummer dat men moet bellen en de tekst die men per sms dient te verzenden, de tekst:
“word 10e beller en win”.
De klacht
In de uiting verschijnt onder meer de mededeling: “word 10e beller en win € 450,-”.
Klaagster was op 31 augustus 10e beller, maar won geen € 450,-, maar bleek slechts kans te maken op dat bedrag.
Klaagster is van mening dat aldus sprake is van misleidende reclame.
Het verweer
Het verweer luidt – samengevat en voor zover van belang voor deze beslissing – als volgt.
De reclame-uiting is geheel in lijn met de wet- en regelgeving, waaronder begrepen de Wet op de Kansspelen, de Gedragscode Promotionele Kansspelen, de Nederlandse Reclame Code en de Reclamecode SMS-dienstverlening.
Voorts bevat de uiting alle essentiële informatie die betrekking heeft op de deelname aan de quiz. In de uiting staat ongeveer gedurende helft van de tijd onderin beeld een tekst waarin wordt vermeld dat het een eenmalige dienst betreft en dat deelname 45 cent bedraagt. Tevens wordt in deze tekst verwezen naar de spelvoorwaarden.
In de spelvoorwaarden staat, onder “Aanwijzing winnaar en uitreiking van de prijs”:
“Direct aan het einde van elke Spelronde vindt er 1 trekking plaats. Iedere 10e beller/sms-er komt in de finalepoule en maakt kans op de prijs uit de betreffende Spelronde. Uit het aantal deelnemers dat in de finalepoule is gekomen, wordt er in Spelronde 12 door de computer at random de prijswinnaar geselecteerd. Alleen als jij een van de winnaars bent, bellen we je terug om je naam, adres en woonplaats te noteren. De winnaar zal op RTL TEKST pagina 332 bekend worden gemaakt.”.
Adverteerder is van mening dat de uiting niet misleidend is nu deze geen onjuiste informatie bevat en ook niet onduidelijk of dubbelzinnig is en verzoekt de Commissie om de klacht af te wijzen.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie wordt in de uiting, gelet op de mededeling “Bel (…) of sms (…) en maak direct kans op € 450,- cash”, in combinatie met de tekst “word 10e beller en win” die prominent in beeld komt, de indruk gewekt dat het woord ‘kans’ slaat op het worden van de 10e beller en dat iedere 10e beller het genoemde bedrag van € 450,- wint. Gebleken is echter dat een tiende beller slechts een kans maakt op dit bedrag.
Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de reclame-uiting onjuiste, althans voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie bevat, zoals bedoeld in 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit over een transactie te nemen, welk besluit hij anders niet had genomen. Gelet hierop is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
De tekst onderin de uiting, waarin onder meer naar de spelvoorwaarden wordt verwezen, neemt de misleiding van de reclame-uiting niet weg. De consument is immers reeds op het verkeerde been gezet door de in de uiting gewekte indruk en zal zich er daarom niet van bewust zijn dat de voorwaarden een beperking bevatten van hetgeen in de uiting is meegedeeld.
Ten aanzien van de in de uiting geboden mogelijkheid om door middel van een sms deel te nemen aan de quiz, toetst de Commissie de klacht tevens aan de Reclamecode SMS-dienstverlening (Code SMS), waarin specifieke eisen worden gesteld aan reclame voor SMS-diensten. Op grond van artikel 3.1 van deze code mag reclame voor SMS-diensten niet misleidend zijn in de zin van artikel 8 NRC. Nu is gebleken dat de uiting misleidende informatie bevat in de zin van laatstgenoemd artikel, is de uiting op dit punt tevens in strijd met artikel 3.1 Code SMS.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en, ten aanzien van de geboden SMS-dienst, met artikel 3.1 van Reclamecode SMS-Dienstverlening.