De bestreden reclame-uiting
Het betreft de via internet verspreide uiting, bestaande uit de onderstaande, tekst
”U bent onze 999.999ste bezoeker
Nu online op Gefeliciteerd! Daarom bent u geselecteerd als mogelijke winnaar van een AUDI A3 ter waarde van € 22000,-
Wanneer u geselecteerd bent hier klikken: www.geselecteerde-winnaar.nl”
De klacht
Klager heeft tegen deze uiting de volgende bezwaren.
a. Ten onrechte wordt gezegd dat klager de 999.999ste bezoeker is en dat hij om die reden is geselecteerd.
b. Niet duidelijk is dat hier sprake is van een reclame voor een kansspel.
De uiting is in strijd met de artikelen 8.2 a en c, 8.3 c, 11.2 en Bijlage 2 onder 2 behorende bij artikel 14.2 van de Nederlandse Reclame Code.
Het verweer
Adverteerder organiseert promotionele kansspelen waarmee mooie prijzen kunnen worden gewonnen. De uiting verschijnt met behulp van Google Ads als banner op verschillende websites steeds met een andere datum en een ander tijdstip. Wie mee wil dingen naar een prijs dient de banner aan te klikken, waarna men op een website van adverteerder komt. Van strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) is geen sprake.
De banner stond op een openbare website zodat het voor de gemiddelde consument duidelijk zal zijn dat de banner niet geïndividualiseerd is. De banner wordt getoond aan een ieder die de website bezoekt en men zal begrijpen dat deze een uitnodiging bevat om deel te nemen aan een dienst waarmee prijzen kunnen worden gewonnen. Voor de gemiddelde consument zal duidelijk zijn dat hij op het moment dat hij de banner leest kans maakt op een prijs, maar nog niets heeft gewonnen. In de bewuste banner staat ook dat men is geselecteerd als ”mogelijke winnaar”. De banner bevat geen informatie die klager zou kunnen hebben bewogen tot een transactie waartoe hij anders niet zou zijn overgegaan. Van strijd met artikel 8.2 NRC is geen sprake.
Voorts is een banner bij uitstek een medium dat qua ruimte beperkingen met zich mee brengt. Ingevolge de toelichting op artikel 8.3 NRC dienen er in dat geval minder strenge eisen te worden gesteld aan het geven van informatie. Indien men de banner aanklikt wordt men exact geïnformeerd en daarmee heeft adverteerder voldaan aan de informatieplicht.
Van agressieve reclame in de zin van artikel 14.1 NRC is geen sprake, zodat artikel 2 van Bijlage 2 niet van toepassing is.
Artikel 11.2 NRC is beperkt tot audiovisuele media en is niet van toepassing op het plaatsen van banners op websites. Het was ook klager duidelijk dat de banner een reclame-uiting was en dat deze geen deel uitmaakte van de website waarop klager de banner aantrof.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende overwogen.
a. Uit de aanhef “U bent onze 999.999ste bezoeker”, gevolgd door de datum en het
tijdstip waarop de banner voor de bezoeker in beeld komt, krijgt men, ten onrechte, de indruk dat de uiting een speciaal voor deze bezoeker bestemde mededeling en felicitatie bevat. Vanwege de op deze bezoeker toegespitste informatie zal de gemiddelde consument niet verwachten dat hij één van de zeer velen is die deze boodschap ontvangt. Ook de mededeling dat men “daarom” is geselecteerd, is -gezien het vorenstaande- onjuist alsmede misleidend. Van een oorzakelijk verband tussen de persoonlijke informatie en het geselecteerd zijn, is immers geen sprake. Blijkens het voorgaande heeft adverteerder onjuiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code en hierdoor kan de gemiddelde consument er toe worden gebracht om een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Gelet hierop is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.
b. Uit de mededeling dat de bezoeker is “geselecteerd als mogelijke winnaar van een
Audi A3 ” en het feit dat men, indien men is geselecteerd, wordt verzocht om te klikken op www.geselecteerde-winnaar.nl, blijkt voldoende duidelijk dat sprake is van een kansspel en dat slechts sprake is van een kans op het winnen van de bewuste Audi.
c. Artikel 11.2 NRC ziet op de herkenbaarheid van reclame in audiovisuele media. Nu
de klacht zich niet richt tegen een reclame-uiting waarbij gebruik is gemaakt van een audiovisueel medium, is deze bepaling niet van toepassing.
d. De uiting kan evenmin worden aangemerkt als een agressieve reclame als bedoeld
in Bijlage 2 onder 2 behorende bij artikel 14.2 NRC aangezien niet gebleken is dat sprake is van de in deze bepaling genoemde voorwaarden.
De beslissing
Op grond van het hierboven onder 5 a overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.