De bestreden reclame-uiting
Het betreft de via internet verspreide uiting, bestaande uit de onderstaande, tekst
”U bent onze 999.999ste bezoeker
Nu online op 19 december 2008 om: 10.56 uur
Gefeliciteerd! Daarom bent u geselecteerd om een LCD TV te winnen: Sharp AQUOS LCD TV – Wanneer u geselecteerd bent hier klikken: www.geselecteerde-winnaar.nl”.
De klacht
Klager dacht winnaar te zijn van de LCD-TV omdat de indruk wordt gewekt dat hij de 999.999ste bezoeker is. Collega’s bleken echter dezelfde uiting te hebben ontvangen, alleen met een ander tijdstip.
Het verweer
Adverteerder organiseert promotionele kansspelen waarmee mooie prijzen kunnen worden gewonnen. De uiting verschijnt met behulp van Google Ads als banner op verschillende websites steeds met een andere datum en een ander tijdstip. Wie mee wil dingen naar een prijs dient de banner aan te klikken, waarna men op een website van adverteerder komt. Van strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) is geen sprake.
De banner stond op een openbare website zodat het voor de gemiddelde consument duidelijk zal zijn dat de banner niet geïndividualiseerd is. De banner wordt getoond aan een ieder die de website bezoekt en men zal begrijpen dat deze een uitnodiging bevat om deel te nemen aan een dienst waarmee prijzen kunnen worden gewonnen. Voor de gemiddelde consument zal duidelijk zijn dat hij op het moment dat hij de banner leest kans maakt op een prijs. Hij is geselecteerd voor het winnen van een prijs, maar hij heeft nog niets gewonnen. De banner bevat geen informatie die klager zou kunnen hebben bewogen tot een transactie waartoe hij anders niet zou zijn overgegaan. Van strijd met artikel 8.2 NRC is geen sprake.
Het oordeel van de Commissie
Uit de aanhef “U bent onze 999.999ste bezoeker”, gevolgd door de datum en het tijdstip waarop de banner voor de bezoeker in beeld komt, krijgt men, ten onrechte, de indruk dat de uiting een speciaal voor deze bezoeker bestemde mededeling en felicitatie bevat. Vanwege de op deze bezoeker toegespitste informatie zal de gemiddelde consument niet verwachten dat hij één van de zeer velen is die deze boodschap ontvangt. Ook de mededeling dat men “daarom” is geselecteerd, is -gezien het vorenstaande- onjuist alsmede misleidend. Van een oorzakelijk verband tussen de persoonlijke informatie en het geselecteerd zijn, is immers geen sprake. Blijkens het voorgaande heeft adverteerder onjuiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code en hierdoor kan de gemiddelde consument er toe worden gebracht om een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Gelet hierop is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.
De beslissing
Op grond van het hierboven overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.