De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager gezonden reclame-uiting, die de vorm heeft van een feestmuts, waarop onder meer staat:
“Het is feest bij de Postcode Loterij. Is deze feestmuts € 10.000,- waard? Voer uw unieke code in op www.postcodeloterij.nl/feest. U maakt dan direct GRATIS kans op 10.000 euro!”.
De klacht
De indruk wordt gewekt dat men gratis kans maakt op € 10.000,- maar als men de code invult en de actievoorwaarden leest, blijkt men, tot wederopzegging, een abonnement te moeten nemen op de Nationale Postcode Loterij. Men moet dus minimaal één lot kopen om kans te maken op € 10.000,-. Gelet hierop is de uiting in strijd met de Reclamecode voor Kansspelen (RVK).
Het verweer
Het invullen van de code is zonder enige verdere verplichting. Na het invullen van de code en van de andere gegevens kwam men op een pagina waar stond dat de wincode was geactiveerd en dat de winnaar op 30 januari bekend zou worden gemaakt. Vervolgens kreeg men het aanbod om deelnemer te worden van de loterij, maar dit stond geheel los van deze actie. Van misleiding is derhalve geen sprake.
Mondelinge behandeling
Namens adverteerder is de zaak nader toegelicht en zijn pleitaantekeningen overgelegd.
Het oordeel van de Commissie
Deelname aan de actie is, naar adverteerder stelt, geheel gratis. Men hoeft uitsluitend de toegestuurde, unieke code en zijn persoonlijke gegevens in te vullen om kans te maken op € 10.000,-. Adverteerder biedt deelnemers, zoals in de actievoorwaarden onder het kopje ‘Organisatie’ staat, tevens een kennismakingslot aan, waarmee men één maand gratis kan meespelen. Van dit aanbod hoeft men, naar adverteerder uitdrukkelijk stelt, geen gebruik te maken om kans te maken op € 10.000,-. Nu ook uit de voorwaarden niet valt op te maken dat men in de Nationale Postcode Loterij moet gaan meespelen om kans te maken op € 10.000,-, acht de Commissie de uiting niet misleidend en evenmin in strijd met de Reclamecode voor Kansspelen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af