De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager gerichte e-mail van adverteerder van april 2009. In de e-mail staat onder meer de tekst:
“Je maakt kans op 1 van de 500 studioplaatsen voor de tv-show ‘Postcode Loterij Miljoenenjacht’ in de Endemol studio’s te Aalsmeer.
(…)
Wil je op woensdag 22 april 2009 studiokandidaat zijn?
Activeer dan nú je unieke studiocode: (…)
De kans is persoonlijk, zonder enige verplichting!
(…)”
De klacht
In de brief staat dat de ‘studiocode’ uniek is. Deze brief, met diezelfde code, is echter verzonden naar meer dan één persoon.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
De bewuste code was inderdaad niet uniek. Dit maakte echter voor de winkans niet uit, aangezien de verloting pas plaatsvond nadat de bewuste code was geactiveerd. De kans om te winnen was persoonlijk en gratis.
De repliek
Klager handhaaft zijn standpunt en licht dit nader toe.
Mondelinge behandeling
Mr. M. Honing licht, aan de hand van een pleitnota, het standpunt van adverteerder nader toe.
Het oordeel van de Commissie
De klacht betreft een uitnodiging om een “unieke studiocode” te activeren waarmee men kans maakt op studioplaatsen. Vast staat dat de code die klager heeft ontvangen niet uniek is in die zin dat er maar één zo’n code bestaat. In combinatie met de contactgegevens van de betrokkene is echter sprake van een unieke, persoonlijke kans op het winnen van studioplaatsen. Voorts zijn er, aldus de uiting, geen verdere verplichtingen aan deze kans verbonden. Naar het oordeel van de Commissie is onder deze omstandigheden geen sprake van misleiding in de zin van artikel II.3 van de Reclamecode voor kansspelen. Evenmin acht de Commissie de uiting misleidend in de zin van de algemene Nederlandse Reclame Code.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.