De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager geadresseerde brief waarin onder meer staat:
“10x meer kans & altijd prijs!
Stelt u zich eens voor: 10x meer kans op 1,9 miljoen geldprijzen, samen goed voor minimaal € 36 miljoen! Dus ook 10x meer kans op grote klappers. Inclusief de grootste Jackpot van Nederland. Dit jaar kan de Jackpot tot € 27,5 miljoen groeien!
Denkt u zich ook even in dat u altijd prijs heeft omdat u met alle eindcijfers speelt. Dus 10x meer kans én altijd prijs! Twee klinkende voordelen die u in één klap combineert als u meespeelt met een Straatje met Jackpot! (…) Doe het vóór 16 juli. Dan maakt u vanaf volgende maand ook 10x meer kans én heeft u altijd prijs! (…)
In de brief is de volgende tabel opgenomen:
“Straatje met jackpot per trekking: € 30,00
U wint minimaal (gegarandeerd): € 9,10
Maximale kosten Straatje met Jackpot: € 20,90
1 Staatslot met Jackpot per trekking € 15,00
Verschil met Straatje met Jackpot: € 5,90”.
Onder deze tabel staat de volgende tekst: “P.S. Ik heb het voor u nagerekend en het klopt! Voor € 5,90 meer heeft u 10x meer kans en wint u altijd minimaal € 9,10. (…)”
De klacht
In de brief wordt een verkeerde voorstelling van zaken gegeven. Het is niet zo dat men € 5,10 meer betaalt en wint. Men betaalt juist extra omdat men wint. De stelling dat men met een Straatje 10 keer meer kans op een prijs heeft is taalkundig onjuist. De prijs van een Straatje na aftrek van de prijzen op de eindcijfers wordt bovendien vergeleken met de prijs van een heel Staatslot, echter zonder rekening te houden met de prijzen die op het hele lot kunnen vallen. Op grond van het voorgaande is sprake van misleidende en agressieve reclame.
Het verweer
Bij een Straatje wordt met tien eenvijfde loten meegespeeld. Omdat alle eindcijfers in het Straatje voorkomen, is er een zekere uitkering, te weten eenvijfde deel van de eindcijferprijzen, hetgeen neerkomt op € 9,10. Hierdoor kost een Straatje netto € 20,90 en is de meerprijs ten opzichte van een heel Staatslot € 5,90. Indien men meespeelt met één Staatslot is geen sprake van een zekere prijs op het desbetreffende eindcijfer. In het rekenvoorbeeld wordt een heel lot met een Straatje vergeleken. Daarbij is geen sprake van misleiding. Het is een feit van algemene bekendheid dat de Staatsloterij naast hele loten ook eenvijfde loten kent waarbij laatstgenoemde loten recht geven op een evenredig deel van de te winnen prijzen.
Het oordeel van de Commissie
1) Niet in geschil is dat er bij een Straatje een gegarandeerde winkans is, doordat men met tien loten aan de Staatsloterij deelneemt en alle eindcijfers in het Straatje voorkomen. In de brief is deze winkans verrekend met de kosten van het Straatje, waardoor de netto kosten voor een Straatje in totaal € 20,90 bedragen. De Commissie is van oordeel dat deze berekening duidelijk wordt toegelicht in de brief. Dat daarbij niet tevens rekening is gehouden met de winkansen bij een heel Staatslot, acht de Commissie niet onjuist of misleidend. Anders dan bij een Straatje is bij één Staatslot immers geen sprake van een gegarandeerde winkans. In zoverre treft de klacht geen doel.
2) Klager stelt daarentegen wel terecht dat de mededeling van adverteerder dat men
bij een Straatje tien keer meer kans op een prijs heeft dan indien men met één lot meespeelt, onjuist is. Er wordt immers in feite een situatie vergeleken waarbij men in plaats van met één lot met tien loten gaat meespelen. In een dergelijk geval is de kans op een prijs uiteindelijk negen keer groter in plaats van tien keer zoals in de brief staat. Adverteerder heeft daardoor geen juiste informatie verschaft over de kansen op het winnen van een prijs, hetgeen de Commissie in strijd acht met artikel II.3 van de Reclamecode voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op
de kansspelen (RVK). Van agressieve reclame is echter geen sprake.
De beslissing
Op grond van hetgeen onder 2) is vermeld, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel II.3 RVK. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
De Commissie wijst de klacht voor het overige af.