a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2010/00067

Datum:

30-03-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame bij de aanvang waarvan in beeld verschijnt:

www.EuroCasino.net”.

Gezegd wordt:

“Eurocasino. Het gratis casino van Nederland. Ervaar hier de sensatie van het spel en leer hoe je kunt winnen. Ga dus direct naar Eurocasino. Eurocasino, die moet je onthouden”.   

In de reclame zijn verder beelden te zien van een roulettespel.  

 

De klacht

 

De uitspraak “en leer hoe je kunt winnen” is misleidend, aangezien je niet kunt leren hoe je kunt winnen in een casino. Tijdens iedere beurt bij welk spel dan ook is de kans om te winnen minder dan 50%. De uitspraak “geeft een vals gevoel van veiligheid”.

Naar de mening van klager is de uiting in strijd met artikel II.3 van de Reclamecode voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op de kansspelen (RvK).  

 

Het verweer

 

De reclame voor Eurocasino.net gaat niet over een casino waar men met echt geld kan spelen, dan wel kan winnen of verliezen. Het betreft een gratis casino-site.

De stelling van klager betreffende de kans om te winnen is niet van toepassing. Nu het om gratis games gaat, kan er geen sprake zijn van misleiding of het geven van een vals gevoel van veiligheid.   

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de gewraakte reclame wordt gesuggereerd dat men via www.EuroCasino.net kan leren hoe men kan winnen in het casino. Het begrip casino duidt op een gelegenheid waar men kansspelen kan spelen.

Aldus wordt naar het oordeel van de Commissie beweerd dat voornoemde website het winnen bij kansspelen kan vergemakkelijken en is er sprake van “onder alle omstandigheden misleidende reclame” als bedoeld in artikel 8.5 juncto bijlage 1 onder 15 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Punt 15 luidt:

“Beweren dat producten het winnen bij kansspelen kunnen vergemakkelijken”.

Nu er sprake is van misleidende reclame, is de uiting oneerlijk en daardoor in strijd met artikel 7 NRC.    

 

De RvK is naar het oordeel van de Commissie niet op de gewraakte televisiereclame van toepassing, aangezien niet is gebleken dat  er in dit geval sprake is van reclame voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de (Nederlandse) Wet op de kansspelen.

 

Aan het oordeel van de Commissie doet niet af dat de website www.EuroCasino.net betrekking heeft op games die gratis gespeeld kunnen worden.  

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken