De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website www.rtl.nl van adverteerder voor zover het betreft het online programma ‘Succes verzekerd’. Dit programma wordt mede geproduceerd door Interpolis.
De klacht
Klager heeft online deelgenomen aan ‘Succes verzekerd’. Bij aanvang van dit spel krijgt de speler een miljoen punten toegewezen die vervolgens geheel of gedeeltelijk kunnen worden ingezet bij de beantwoording van zeven vragen. Zijn er na het beantwoorden van deze vragen nog punten over, dan wordt de speler door een ‘pop-up’ met Robert ten Brink aangemoedigd om persoonlijke gegevens in te vullen, een slagzin af te maken en het geheel ‘op te slaan’, wat neerkomt op ‘verzenden’. Op deze manier maakt de speler kans op een bedrag van € 250,-. Wat volgens klager echter wordt verzwegen, maar wat wel in de algemene voorwaarden staat, is dat men pas kans maakt op dit bedrag als men een miljoen punten heeft weten te behouden. De aansporing om ook bij een minder aantal behaalde punten, zoals in klagers geval, persoonlijke gegevens prijs te geven om kans te maken op de geldprijs is dan ook misleidend. Op deze manier komt Interpolis op oneigenlijke wijze aan adressen en gegevens van personen die te goeder trouw hebben gehandeld.
Het verweer
De Commissie vat het verweer, dat RTL mede namens Interpolis voert, als volgt samen. Het bewust omgaan met risico’s vormt de essentie van het spel ‘Succes verzekerd’ en betreft de boodschap die Interpolis de speler wil meegeven. Wanneer een speler de hem bij aanvang van het spel toegekende miljoen punten heeft weten te behouden, leest hij op de desbetreffende webpagina: ‘Sla je gegevens en je score op en maak kans op de prijs!’. In het geval je niet je punten hebt weten te behouden dan staat er op de webpagina: ‘Vul je gegevens en de slagzin in om je prestatie in de ranglijst te zetten’. Bij het invullen van de gegevens en het opslaan daarvan, dient de deelnemer akkoord te gaan met de voorwaarden. In deze voorwaarden staat duidelijk dat de winnaar de prijs van € 250,- slechts kan winnen indien deze het totaal van 1 miljoen punten heeft weten te behouden. Vervolgens kan de deelnemer ervoor kiezen om aan Interpolis diens gegevens beschikbaar te stellen ten behoeve van commerciële doeleinden. Dit vereist een actieve handeling van de deelnemer, namelijk het aanvinken van de daartoe bestemde knop direct onder de knop voor het accepteren van de algemene voorwaarden. Een deelnemer hoeft deze toestemming niet te verlenen om door te kunnen naar de volgende pagina om bij een miljoen punten kans te maken op een prijs. Van belang is dat ongeacht of een deelnemer wint of verliest, diens gegevens niet eerder worden gebruikt dan na expliciete toestemming daarvoor door de deelnemer. Gebleken is dat in sommige gevallen waarin de deelnemer het spel weet uit te spelen maar niet de vereiste 1 miljoen punten weet te behouden, ook de tekst verschijnt waarin wordt gesteld dat de deelnemer kans maakt op de prijs. Het is onduidelijk hoe dit technische euvel is ontstaan maar om verdere misverstanden te voorkomen, is besloten het spel van de website te halen.
Het oordeel van de Commissie
1) Vaststaat dat een aantal keer abusievelijk een webpagina is getoond waarbij deelnemers aan het promotionele kansspel – die niet voldeden aan de voorwaarde dat
1 miljoen punten moet zijn behaald alvorens mee te dingen naar de geldprijs – werd meegedeeld dat zij kans maakten op die prijs. Klager vindt het misleidend dat de geldprijs ook in het vooruitzicht wordt gesteld indien men minder dan 1 miljoen punten heeft behaald. Hiermee is de indruk gewekt dat men eveneens bij minder dan 1 miljoen punten kans maakt op de geldprijs. Deze indruk wordt onvoldoende weggenomen door de speluitleg in de algemene voorwaarden. Gelet op het bovenstaande is de Commissie van oordeel dat in de reclame-uiting ten onrechte de suggestie ligt besloten dat men ook kans maakt op de geldprijs bij het behalen van minder dan de vereiste punten. De Commissie oordeelt dat verweerders hiermee het vertrouwen in reclame hebben geschonden en in strijd hebben gehandeld met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
2) Overigens oordeelt de Commissie dat verweerders voldoende hebben weerlegd dat het de bedoeling is geweest om met het online spel op oneigenlijke wijze aan persoonlijke informatie van deelnemers te komen. Uitsluitend indien deelnemers zelf een hokje aanvinkten, werd informatie verstrekt aan Interpolis ten behoeve van commerciële doeleinden. Deze expliciete toestemming stond los van de mogelijkheid om kans te maken op de geldprijs en betrof dus geen voorwaarde om aan het kansspel deel te nemen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 5 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.