De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager gerichte e-mail met de aanhef:
“Single betting
Moldavië – Nederland”.
Daarin staat onder meer:
“Denk jij dat Nederland wint en zet je € 10 in, dan win je € 11,50 als jouw voorspelling uitkomt”.
De klacht
Men wint slechts € 1,50. De overige € 10,- wordt door de deelnemer zelf ingezet.
In het bedrijfsleven maakt een bedrijf met 1 miljoen omzet en € 750.000 kosten ook geen 1 miljoen winst.
Klager vindt de uiting misleidend.
Het verweer
Het is bij kansspelen gebruikelijk om het totaal te winnen prijsbedrag te communiceren zonder hierop de inleg in mindering te brengen. De Lotto mag verwachten dat de gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument hiervan op de hoogte is.
Het spreekt voor zich dat men bij deelname aan een kansspel inleg betaalt. Voorts kan de consument de inleg zelf bepalen, waardoor deze varieert. Tenslotte is de totale inleg van een consument op een bepaalde weddenschap niet altijd bekend bij De Lotto; men kan immers meer voorspellingen plaatsen.
De klacht is ongegrond.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument de gewraakte uiting opvatten in die zin dat men na het inleggen van € 10,- een bedrag van € 11,50 ontvangt, indien men de juiste voorspelling uit. In de uiting ligt niet de suggestie besloten dat De Lotto € 21,50 zou uitkeren, waarna het verschil tussen uitkering en inleg € 11,50 zou bedragen.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.