De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1.
Een krantenadvertentie waarin onder de aanhef “IEDEREEN IS EEN WINNAAR!” onder meer staat:
“KANJERPRIJZENPOT € 33.000.000”.
2.
Een televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd:
“(…) dan gaan we € 33 miljoen verdelen in maar liefst 9 postcodes. De kans om miljonair te worden is dus nog nooit zo groot geweest. Doe vandaag nog mee voor de
prijzenpot van 33 miljoen”.
Intussen wordt op de achtergrond gezongen: “Everyone is a winner…”.
De klacht
Tegen de verschillende uitingen heeft klager de volgende bezwaren:
Ad 1.
De tekst “Iedereen is een winnaar” impliceert dat iedere deelnemer aan de NPL wint. Dat is niet waar, omdat het om een kansspel gaat. Klager acht de reclame in strijd met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RvK).
Ad 2.
Ook in de televisiereclame komt de tekst “Iedereen is een winnaar” voor. Ook deze uiting is in strijd met artikel II.3 RvK.
Het verweer
De slogan “Iedereen is een winnaar” is overdrachtelijk bedoeld en is bijvoorbeeld uit te leggen in die zin dat men zichzelf een winnaar voelt. Naar de mening van NPL heeft de slogan -evenals de voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft geoordeeld ten aanzien van de slogan “winnen doe je bij de Postcode Loterij”- een zodanig algemene strekking, dat de gemiddelde consument daarin geen toezegging of belofte zal lezen met betrekking tot de winkans. Voorts bevat de slogan een in reclame gebruikelijke en niet ontoelaatbare overdrijving.
Het is voor eenieder duidelijk dat de NPL een kansspel is waarbij niet iedereen een prijs wint. Van misleiding in de zin van artikel II.3 RvK is geen sprake.
De mondelinge behandeling
Mr. Honing heeft het standpunt van NPL nader toegelicht en stelt onder meer het volgende. Het woord loterij duidt er al op dat niet iedereen wint. Voorts is de NPL gericht op goede doelen en daarmee is iedereen winnaar.
Het oordeel van de Commissie
Met betrekking tot de verschillende uitingen overweegt de Commissie het volgende.
Ad 1.
In de advertentie staat zonder voorbehoud of nadere toelichting: “Iedereen is een winnaar!”. Deze absolute tekst, tevens aanhef van de advertentie, houdt voor de gemiddelde consument de belofte in dat iedere deelnemer aan de NPL een prijs wint, in welke vorm ook. Nu dit -blijkens het schriftelijk en mondeling gevoerde verweer- niet het geval is, acht de Commissie de advertentie misleidend met betrekking tot de kansen op het winnen van een prijs als bedoeld in artikel II.3 RvK.
Ad 2.
In de televisiereclame komt de tekst “Iedereen is een winnaar” niet letterlijk voor. Wel wordt op de achtergrond gezongen: “Everyone is a winner..”. Dit element van de televisiereclame, dat de Commissie van ondergeschikte aard acht, betekent niet dat de uiting de belofte inhoudt dat men als deelnemer aan de NPL in elk geval een prijs zal winnen; uit de reclame in haar geheel, waarin gewezen wordt op het verdelen van de prijzenpot van € 33,- miljoen in 9 postcodes en op de kans om miljonair te worden, blijkt voldoende duidelijk dat er sprake is van een kans om te winnen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de advertentie in strijd met het bepaalde in artikel II.3 RvK. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.