De reclame-uiting
Het betreft een televisie-commercial waarin onder meer wordt gezegd: “Nog een paar dagen en dan is het zover. Dan gaan we 33 miljoen verdelen in maar liefst negen postcodes! De kans om miljonair te worden is dus nog nooit zó groot geweest!”
De klacht
In de uiting wordt gezegd dat de kans op het winnen van 33 miljoen groter is dan ooit. Aldus wordt gesuggereerd dat er een andere trekkingsmethode is of dat bepaalde postcodes zijn uitgesloten. In werkelijkheid neemt het aantal postcodes toe, waardoor de kans om te winnen juist afneemt. Aldus wordt men op het verkeerde been gezet.
Het verweer
Het verweer luidt – samengevat – als volgt.
Het betreft een commercial voor de ‘Postcode Kanjer’ waarvan de prijzenpot nog nooit eerder zo hoog was. De trekking van die loterij heeft plaats op lotnummerniveau, dus niet op alle postcodes in Nederland. Uitsluitend de postcodes waaraan een lotnummer is verbonden komen in het trekkingsbestand. De winkans is derhalve niet kleiner geworden ten opzichte van het verleden.
Gelet op het voorgaande is adverteerder van mening dat geen sprake is van misleidende reclame en dat de klacht dient te worden afgewezen.
De mondelinge behandeling
M. Honing licht het verweer mondeling nader toe.
Het oordeel van de Commissie
Ofschoon in de commercial wordt gezegd dat ‘de kans om miljonair te worden’ groter dan ooit is en niet, zoals klager stelt, ‘de kans op het winnen van 33 miljoen’, is de Commissie het met klager eens voor zover hij van mening is dat in de commercial wordt gesuggereerd dat de winkans bij de bewuste Postcode Kanjer groter is dan ooit. Immers wordt nadrukkelijk gezegd dat de ‘kans’ om miljonair te worden groter is dan ooit.
Naar uit het verweer en uit de toelichting ter vergadering echter is gebleken, is het niet de winkans, maar uitsluitend de prijzenpot, die nog nooit zo hoog was.
Gelet op het voorgaande gaat naar het oordeel van de Commissie de reclame-uiting gepaard met onjuiste dan wel onduidelijke informatie ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de voordelen, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor er toe kan worden gebracht om een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Gelet hierop is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarmee is tevens gegeven dat de reclame-uiting in strijd is met artikel II.3 van de Reclamecode voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de wet op de kansspelen (RVK), waarin onder meer is bepaald dat Reclame voor kansspelen niet misleidend mag zijn, met name niet met betrekking tot de eigenschappen van of kansen op het winnen van een prijs bij de aangeboden kansspelen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en artikel II.3 RVK. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.