De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisie-commercial, waarin onder meer wordt gezegd:
“De hoofdprijs van de Koninginnedagtrekking is: elke maand € 10.000. De rest van je leven. Dat is relaxed! (…)”
De klacht
Uit de voorwaarden van de actie blijkt dat de prijs een uitkering per maand betreft gedurende een periode van veertig jaren, terwijl in de commercial wordt gezegd: “elke maand € 10.000 de rest van je leven”.
Het verweer
Het verweer luidt, voor zover van belang voor deze beslissing, als volgt.
In de voorwaarden is bepaald dat de prijswinnaar recht heeft op € 10.000,- per maand gedurende 40 jaar. Door de prijswinnaar kan ervoor worden gekozen om de prijs te laten uitbetalen in één betaling. Aan hem wordt dan een bedrag van € 2.100.000,- overgemaakt. In het geval van overlijden van de prijswinnaar wordt de maandelijkse uitbetaling stopgezet. In dat geval hebben de erfgenamen van de winnaar gedurende 1 jaar na overlijden de mogelijkheid het resterende tegoed op te nemen.
De prijs is gebaseerd op de gemiddelde levensverwachting van de gemiddelde deelnemende vrouw aan de Staatsloterij. Op basis van het voorgaande is gekozen voor een periode van 40 jaar.
In 2010 is dezelfde prijs uitgeloofd (en uitgekeerd), zij het onder ongunstigere voorwaarden. Over deze campagne is geen enkele klacht ontvangen.
Bij de beoordeling of een uiting toelaatbaar is, dient te worden uitgegaan van de gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument. Dit betekent dat van een consument verwacht mag worden dat hij niet uitsluitend afgaat op een reclame-uiting, maar dat hij zich tevens op de hoogte stelt. Klager heeft zich kennelijk onvoldoende geïnformeerd. De voor deze trekking ontworpen flyer, die bij de verkooppunten beschikbaar was, lag op de toonbank bij de verkooppunten. Op basis van de gegevens op de website en op de flyer kon de consument makkelijk kennis nemen van de voorwaarden.
Voorts is voor een toewijzing van de klacht vereist dat de misleiding invloed kan hebben op het economisch gedrag van de gemiddelde consument. Klager heeft daarover niets gesteld. Voor de beslissing van de consument om al dan niet mee te spelen is het niet van belang of de prijs een leven lang wordt uitgekeerd of gedurende 40 jaar (en als hij eerder overlijdt de rest naar de erfgenamen gaat).
Gelet op het voorgaande verzoekt adverteerder de Commissie om de klacht af te wijzen.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting wordt nadrukkelijk meegedeeld dat men ‘de rest van je leven!’ elke maand
€ 10.000,- kan winnen. Vast is echter komen te staan dat de prijswinnaar in werkelijkheid slechts gedurende maximaal 40 jaar maandelijks € 10.000,- krijgt. Dit betekent dat de kans bestaat dat de winnaar niet de rest van zijn of haar leven maandelijks € 10.000,- wint, maar dat deze maandelijkse betaling nog tijdens het leven van de winnaar wordt stopgezet.
De Commissie is van oordeel dat de uiting aldus gepaard gaat misleidende informatie met betrekking tot de eigenschappen van de te winnen prijs zoals bedoeld in artikel II.3 van de Reclamecode voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de wet op de kansspelen (RVK). Anders dan uit de televisie-commercial lijkt te volgen, is er immers een in tijd beperkte uitkering van het bedrag van € 10.000,-.
Dat de voorwaarden elders (op de website en flyers) te vinden zijn, neemt de misleiding van de uiting onvoldoende weg.
Nu de Commissie op deze grond een aanbeveling zal doen, kan in het midden blijven of de uiting in strijd is met de algemene regeling van de misleiding als bedoeld in artikel 7 en verder van de Nederlandse Reclame Code.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie uiting in strijd met het bepaalde in artikel II.3 RVK. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.