a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2011/00677

Datum:

01-09-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de begin juli 2011 in het kader van het promotionele kansspel “Zomertrekking 2011” door adverteerder aan klaagsters echtgenoot gezonden, geadresseerde mailing GZ12A       met de aanhef “Wij zijn op zoek naar de winnaar van € 40.000,00!”.

 

De klacht

 

Klaagster vindt de uiting misleidend en betitelt deze als “chantage”, “alsof je een grote prijs door je eigen stommiteit mis zou lopen als je niet bereid bent iets heel kleins (met hoge verzendkosten) te bestellen om zo je gegarandeerde prijs van 40.000,00 euro in ontvangst te mogen nemen”.

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

 

Adverteerder gaat ervan uit dat de klacht is gericht tegen de verplichting iets te bestellen indien men wil deelnemen aan het promotionele kansspel. De koppeling van een aankoopverplichting aan deelname aan een promotioneel kansspel met vooraftrekking als het onderhavige is echter in overeenstemming met de sinds 1 januari 2006 geldende Gedragscode Promotionele Kansspelen (GPK). Artikel 3 lid 5 GPK stelt in dit verband als voorwaarde dat de aankoopprijs voor zowel deelnemers als niet-deelnemers gelijk is, wat bij de Zomertrekking 2011 het geval is.

 

Hoewel klaagster tevens verzoekt de uiting als misleidend te beoordelen, maakt zij niet duidelijk waarom en op welke punten de uiting haar zou misleiden. Dit onderdeel van de klacht dient daarom als onvoldoende gefundeerd terzijde te worden gelegd. Voor zover de Commissie anders oordeelt, merkt adverteerder op dat geen sprake is van misleiding, omdat voldoende duidelijk wordt gemaakt dat de ontvanger van de mailing slechts een deelnamenum-mer heeft ontvangen en dus kans heeft op het winnen van de beschikbaar gestelde prijs.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van adverteerder is aan de hand van een overgelegde pleitnota nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie begrijpt klaagsters bezwaar tegen de bestreden reclame-uiting aldus, dat zij de uiting misleidend acht omdat deze de ontvanger van de mailing ertoe aanzet iets te bestellen om vervolgens de gegarandeerde prijs van € 40.000,00 in ontvangst te nemen. Naar het oordeel van de Commissie is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat in de mailing aan de geadresseerde een deelnamenummer wordt toegekend, waarmee hij kan deelnemen aan de Zomertrekking 2011 en waarmee betrokkene, indien ook aan de voorwaarde van een tijdige bestelling is voldaan, kans maakt op het winnen van de ter beschikking gestelde prijs. In de mailing wordt niet gesteld dat de geadresseerde gegarandeerd winnaar van deze prijs is. De klacht dient daarom te worden afgewezen.

 

Voor zover de klacht ook gericht zou zijn tegen de aan deelname gekoppelde aankoopverplichting treft deze evenmin doel, nu deze koppeling niet in strijd is met bepalingen van de Nederlandse Reclame Code.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken