De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op www.bingocams.nl.
Daarin staat onder meer:
“Zie je telkens dezelfde winnaars voorbij komen? Let dan eens op het aantal kaarten dat ze hebben gekocht –vaak zijn het spelers met extra veel kaarten. Hoe meer kaarten je koopt, hoe vaker je wint”.
De klacht
Bingo is een kansspel. Het aantal kaarten kan niet garant staan voor het aantal keren dat je wint. Voor elke kaart is de winkans gelijk.
Het verweer
Adverteerder begrijpt dat de tekst een verkeerde indruk kan geven. De tekst is inmiddels gewijzigd, onder meer in die zin dat wordt gesteld: “Hoe meer kaarten je koopt, hoe meer kans je maakt om te winnen”.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft de juistheid van de door klager gemotiveerd bestreden bewering “Hoe meer kaarten je koopt, hoe vaker je wint” niet aannemelijk gemaakt. Adverteerder erkent dat de tekst een onjuiste indruk kan geven en heeft deze inmiddels aangepast, in die zin dat men meer kans maakt om te winnen, naarmate men meer kaarten koopt.
Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de waarheid als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.