a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2012/00100

Datum:

10-04-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een reclame-uiting die -naar klaagster stelt- “in 2 etappes” is toegezonden aan klaagsters echtgenoot. 

 

   

De klacht

 

Men krijgt de indruk dat er sprake is van een loterij met kans op mooie prijzen. Pas bij  kritisch lezen wordt duidelijk dat men, op het moment dat men meedingt naar de prijzen, een boek bestelt voor € 19,90.

Klaagster acht de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Adverteerder voerde -kort samengevat- het volgende verweer.

De klacht is niet duidelijk, zodat deze niet ontvankelijk moet worden verklaard.

Voor het geval de Commissie een andere mening is toegedaan, stelt adverteerder het volgende.

Na een vooraankondiging volgde de hoofdmailing waarbij aan de geadresseerde unieke persoonlijke nummers werden verstrekt, waarmee men aan drie promotionele kansspelen kon deelnemen, te weten het 61e Prijzenfestiijn (met een prijs van €100.000,-), het Zilvervloot Prijzenfestijn (met als bedankprijs een auto t.w.v. € 35.000,- alsmede 53 andere prijzen) en het Premium Prijzenfestijn (met een prijs van

€ 10.000,-). Alleen geadresseerden die vrijblijvend het boek “Voeding die baat, voeding die schaadt” bestelden, konden deelnemen aan het Zilvervloot Prijzenfestijn.

De regels werden niet alleen uiteengezet in de tekst van de mailing zelf, maar ook in de bij de verschillende kansspelen behorende reglementen. Om het reageren makkelijk te maken waren twee antwoord-enveloppen verstrekt. Een JA–envelop, voor wie wilde meedoen aan het promotionele kansspel en vrijblijvend een exemplaar van het boek wilde aanvragen en een NEE-envelop voor wie wilde meedoen aan het promotionele kansspel, maar geen boek wilde ontvangen.

De uiting is duidelijk, zodat de klacht ongegrond is. 

 

Bij het verweer is een exemplaar van de bestreden mailing overgelegd.

 

Mondelinge behandeling

 

Namens adverteerder is de zaak nader mondeling toegelicht, waarbij door mr. Van Nuijs pleitaantekeningen zijn overgelegd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Allereerst overweegt de Commissie dat klaagster kort maar helder heeft gesteld wat haar bezwaar tegen de bestreden reclame-uiting is. De Commissie ziet geen aanleiding om klaagster niet-ontvankelijk te verklaren in haar klacht.

 

De bestreden, in twee delen verzonden mailing betreft drie verschillende door adverteerder georganiseerde promotionele kansspelen, te weten “Het 61e prijzenfestijn”, “Het Zilvervloot prijzenfestijn” en Het Premium prijzenfestijn”. Van elk spel is het bijbehorende reglement in de uiting opgenomen.

De mailing biedt een rommelige indruk maar bij nauwkeurige lezing ervan wordt naar het oordeel van de Commissie voldoende duidelijk dat men kans maakt op meer of minder prijzen, al naar gelang de antwoordenvelop die men terugstuurt.

Stuurt men de bij het verweer overgelegde “JA-envelop” terug, dan maakt men naast andere in voornoemde spelen aangeboden prijzen kans op “de Bedankprijs van

€ 35.000,-” en ontvangt men een “Gratis Verrassingsgeschenk”. Daarbij wordt op de envelop voldoende duidelijk gemaakt dat men in dat geval het boek “Voeding die baat, voeding die schaadt” bestelt.

Maakt men gebruik van de bij het verweer overgelegde NEE-envelop, dan “mist” men “de mogelijkheid om de Bedankprijs te winnen” en ontvangt men “geen GRATIS Verrassingsgeschenk”. Op de NEE-envelop staat duidelijk dat men het boek in dat geval niet ontvangt. 

 

Voorts staat in de van de mailing deel uitmakende brief die begint met: “U heeft nu een beslissende fase bereikt in onze Prijzenfestijnen”:

“Wanneer u beide TOEGANGSBEWIJZEN terugstuurt in de JA-ENVELOP, profiteert u ook nog eens van ons mooie boekaanbod en kunt u onze schitterende bestseller: VOEDING DIE BAAT, VOEDING DIE SCHAADT onder de unieke Tevredenheidsgarantie bij u thuis ontvangen” en even verder:

“Als u besluit om niet van dit aantrekkelijke aanbod te profiteren, maar wel wilt meedoen aan de Prijzenfestijnen, kunt u gebruik maken van de NEE-envelop, maar dat zou jammer zijn omdat u dan een gratis verrassingsgeschenk en de kans op een gloednieuwe Mazda misloopt”. 

 

Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit de uiting voldoende duidelijk in welk geval men naast het meedingen naar prijzen een boek bestelt, en in welk geval dit niet gebeurt.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.   

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken