De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager verzonden ‘kraskaart’.
Op de voorzijde staan de open te krassen vakjes. Links onderin staat de tekst:
-
1. Kras 3 gelijke symbolen
-
2. Ga naar www.bankgiroloterij.nl/krassen en voer uw code in
-
3. Ontdek hoeveel uw kraskaart waard is
Zie achterzijde voor de spelvoorwaarden
Op de achterzijde staat: onder “SPELVOORWAARDEN”, onder meer:
“Kras alle vlakjes open. Heeft u 3 gelijke symbolen? Dan is uw kraskaart geld waard.
Ga naar bankgiroloterij.nl/krassen om te zien wat uw symbolen waard zijn. Dat kan zomaar
€ 15,-, € 50,-, € 250,-, € 1.000,- of zelfs € 10.000,- zijn! Dit is een welkomstcadeau. Alle bedragen worden netto uitgekeerd.”
“Om het bedrag van uw kraskaart te kunnen innen vult u de kraskaartcode in op www.bankgiroloterij.nl/krassen en gaat u meespelen met een lot in de BankGiro Loterij à
€ 10,50 per lot per trekking (incl. Jackpot à € 1,25), zolang u zelf wilt. Er zijn 14 trekkingen per jaar. Geen internet? Bel gratis 0800 – (…)”
“…”
De klacht
Deze luidt, samengevat, als volgt.
In de tekst op de achterzijde van de kraskaart wordt de indruk gewekt dat men op de website eerst te zien krijgt welke prijs is gewonnen. Wanneer men echter de in de uiting genoemde link opent, wordt men doorverwezen naar een invulscherm waarop men de gegevens moet invullen, waarna men automatisch meespeelt met de BankGiro Loterij. Men kan niet zien hoe hoog de gewonnen prijs is.
Klager stelt dat sprake is van misleidende reclame.
Het verweer
Adverteerder stelt zich, samengevat, op het volgende standpunt.
De voorwaarde dat men, om de waarde van de kraskaart te kunnen verzilveren, moet gaan deelnemen aan de BankGiro Loterij, wordt op verschillende plaatsen in de desbetreffende uitingen meegedeeld en is op zichzelf niet ontoelaatbaar. De waarde van de prijzen die men kan winnen staat in de voorwaarden van de actie, onder de alinea ‘Prijzenpakket’.
Gelet op het voorgaande is naar de mening van adverteerder geen sprake van misleidende reclame.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is, ook na het gevoerde verweer, van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Naar is gebleken wordt pas nádat men de BankGiro Loterij een machtiging heeft gegeven om mee te spelen met een (extra) lot, bekend gemaakt welke prijs – variërend tussen de
€ 15,- en € 10.000 – men krijgt als ‘welkomstcadeau’.
Dit blijkt naar het oordeel van de voorzitter onvoldoende duidelijk uit de uiting. Meegedeeld wordt dat men, ‘om te zien wat uw symbolen waard zijn’ moet gaan naar de bewuste website. Aldus ontstaat de indruk dat op deze website het bedrag wordt vermeld dat men krijgt bij de symbolen die zijn open gekrast. Deze indruk wordt niet weggenomen door de mededeling dat men ‘om het bedrag van uw kraskaart te kunnen innen’ de code moet invullen en gaat meespelen. Hiermee is immers niet gezegd dat de hoogte van het gewonnen bedrag op dat moment nog niet bekend is gemaakt. Ook in de bijgaande brief en in de spelvoorwaarden wordt niet bekend gemaakt welke prijs is gewonnen door de ontvanger van het kraslot.
Gelet op het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat de reclame voor de gemiddelde consument onduidelijk is zoals bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van mening dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Op grond van het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De voorzitter acht de uiting tevens misleidend als bedoeld in artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op de Kansspelen (RVK), met name met betrekking tot de eigenschappen van het winnen van een prijs.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in de artikelen 7 NRC en II.3 RVK. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.