De bestreden reclame-uiting
Het betreft een geadresseerde mailing in een vensterenvelop. Door het venster is boven de naam en het adres van de geadresseerde onder meer te lezen:
“€ 48
MILJOEN”
en
“€ 48 miljoen in uw straat… Hoeveel wint u dan, meneer (naam geadresseerde)?”.
De klacht
Klager heeft de volgende bezwaren.
a.
Gesuggereerd wordt dat er € 48 miljoen kan worden uitgekeerd in klagers straat. Uit pagina 1 van de mailing blijkt echter dat dit bedrag over 9 postcodes wordt verdeeld.
b.
Aan het eind van de spelregels, letterlijk kleine lettertjes, staat dat het totaalbedrag verdeeld wordt over 8 prijzen van 1 miljoen, één prijs van 20 miljoen naar de winnende postcode en één prijs van 20 miljoen naar de winnende wijk. Hoe de verdere verdeling over de winnende postcodes plaatsvindt, is onduidelijk.
c.
Per postcode is er een verdeling over het aantal deelnemers en het totaal aantal loten per deelnemer. Het komt klager voor dat het winnen van 1 miljoen al zo goed als onhaalbaar is.
Het verweer
De klacht is gemotiveerd weersproken.
Op het verweer zal worden teruggekomen in het oordeel.
Het oordeel van de Commissie
Met betrekking tot de verschillende bezwaren overweegt de Commissie het volgende.
Ad a en b.
Deze bezwaren lenen zich voor gezamenlijke behandeling.
Door de in het oog springende tekst “€ 48 miljoen in uw straat…” wordt naar het oordeel van de Commissie de onjuiste indruk gewekt dat € 48 miljoen kan worden gewonnen in de straat van de geadresseerde. In werkelijkheid, zo staat elders in de mailing, wordt voornoemde prijs verdeeld over 9 postcodes, en “rijdt de Kanjertruck het hele land door om de PostcodeKanjer van € 48 miljoen uit te delen”. De Commissie acht het niet aannemelijk dat de prijs zal vallen op 9 postcodes in dezelfde straat.
Naar het oordeel van de Commissie wordt in de uiting niet voldoende duidelijk gemaakt hoe de kansen op het winnen van een prijs in werkelijkheid liggen. Zo wordt het bedrag van € 48 miljoen niet alleen in verband gebracht met de straat van de geadresseerde, maar ook met de enkele postcode van de geadresseerde. Achterop de envelop staat bijvoorbeeld: “Valt op 1 januari € 48 miljoen op úw postcode?” en is een cheque ter waarde van “€ 48.000.000” afgebeeld. Voorts bevat de uiting 3 zegels waarop onder het bedrag van € 48 miljoen alleen de postcode van de geadresseerde is vermeld. Bovendien staat in de uiting: “Verzeker uw kans op de Kanjer van € 48 miljoen”, “BON VOOR 48 MILJOEN” en “JA, ik wil miljonair worden en speel met mijn postcode mee voor € 48 miljoen!” en bevat de uiting een retourenvelop waarop staat: “Ja, ik wil ook kans op € 48 MILJOEN”.
Niet voldoende duidelijk is dat het bedrag van 48 miljoen in werkelijkheid wordt verdeeld zoals op de achterzijde van de mailing is vermeld onder “Zo werkt het:”, namelijk als volgt:
Een Kanjer van € 40 miljoen, waarvan de helft naar de winnende wijk gaat en de andere helft over de winnende postcode wordt verdeeld, en 8 prijzen van € 1 miljoen, die worden verdeeld in de betreffende winnende postcodes.
Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de uiting misleidend met betrekking tot de kansen op het winnen van een prijs als bedoeld in artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK).
Ad c.
Dit bezwaar vat de Commissie op in die zin dat klager in twijfel trekt of een deelnemer
€ 1 miljoen kan winnen. Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat er in het kader van de onderhavige loterij in 5 huishoudens prijzen van meer dan 1 miljoen zijn gevallen. Derhalve acht de Commissie bezwaar c ongegrond.
De beslissing
Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen onder Ad a en b acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel II.3 RVK. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.