De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder voor de Nationale Postcode Loterij, bijgevoegd in het door verspreider uitgegeven jeugdblad “Zo Zit Dat”.
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat reclame voor kansspelen niet mag worden gericht aan minderjarigen.
Het verweer
Verspreider erkent dat er een fout is gemaakt en heeft haar interne procedures aangescherpt om te voorkomen dat een dergelijke onwenselijke situatie zich nogmaals voordoet.
Het oordeel van de voorzitter
De gewraakte uiting moet worden aangemerkt als reclame voor een kansspel. Naar verspreider erkent is de uiting per abuis bijgesloten bij het jeugdblad “Zo Zit Dat” en gestuurd naar de minderjarige lezers van dat blad. Gelet hierop is artikel III.6 van de Reclamecode voor Kansspelen (RvK) overtreden. Deze bepaling luidt, voor zover van belang:
“Reclame voor kansspelen verspreid door middel van directe reclame (mailings, ….)
mag niet worden gericht aan minderjarigen (…)”.
De beslissing
Op grond van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat verspreider het bepaalde in artikel III.6 RvK heeft overtreden. De voorzitter beveelt verspreider aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te verspreiden.
Verspreider heeft de mogelijkheid om tegen deze beslissing bezwaar te maken bij de voltallige Reclame Code Commissie.