a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2013/00345

Datum:

06-06-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de op 17 april 2013 per e-mail aan klager gezonden nieuwsbrief van NPL betreffende de “KoningsPrijs van € 4,4 miljoen”, waarin onder meer staat:

“Wilt u in de prijzen […] vallen als de KoningsPrijs op uw postcode valt? Dat kan…als u vóór 27 april gaat meespelen met een extra lot in de Postcode Loterij.” In de e-mail is een button opgenomen met de tekst “Ja, ik speel mee voor € 4,4 miljoen“.

                  

De klacht

 

In de uiting wordt gesuggereerd dat een extra lot gekocht moet worden om mee te dingen naar de KoningsPrijs, wat inhoudt dat loten waarmee al wordt gespeeld nu niet meedingen.

Op de website van NPL staat echter: “Bent u al deelnemer? Dan maakt u al kans op de KoningsPrijs.” De tekst van de nieuwsbrief is misleidend.

 

Het verweer

 

De bestreden uiting, die alleen aan deelnemers van de NPL is gestuurd, dient in haar geheel beoordeeld te worden, dus inclusief de informatie op de internetpagina waar men het extra lot aanschaft. Op deze pagina wordt duidelijk gemaakt dat men als deelnemer van de NPL al kans maakt op de KoningsPrijs en dat het aandeel in de prijzenpot wordt vergroot door met meer loten mee te spelen. Ook in de voorwaarden wordt toegelicht dat indien iemand al deelnemer is, hij kans maakt op alle prijzen van de NPL en dus gaat meespelen met een extra lot. Klager beschikte aldus vóór aankoop van een lot over alle essentiële informatie om te begrijpen dat de KoningsPrijs ook wordt verdeeld onder de reeds deelnemende loten.

Het vergroten van de kans op een prijs met een extra lot is een aanbod dat vaker door NPL aan deelnemers wordt gedaan en waarmee klager als deelnemer bekend is.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Voorop gesteld wordt dat de bestreden nieuwsbrief als zelfstandige reclame-uiting moet worden aangemerkt, die ook los van de tekst op de webpagina waarnaar men kennelijk wordt geleid door te klikken op de button “Ja, ik speel mee voor € 4,4 miljoen”, aan de

Nederlandse Reclame Code dient te voldoen.

 

Naar het oordeel van de Commissie wordt in de nieuwsbrief met de mededeling “Wilt u in de prijzen vallen als de KoningsPrijs op uw postcode valt? Dat kan…als u vóór 27 april gaat meespelen met een extra lot in de Postcode Loterij” bij de gemiddelde consument de indruk gewekt dat men alleen met een extra lot kan meedingen naar de KoningsPrijs. In de uiting wordt niet duidelijk gemaakt dat men als deelnemer al kans op de prijs maakt en door het bestellen van een extra lot (slechts) zijn aandeel in de prijzenpot vergroot.

 

Aldus wordt in de uiting onvoldoende duidelijk gemaakt hoe de kansen op het winnen van de KoningsPrijs liggen. Dat de nieuwsbrief alleen aan deelnemers van de NPL is gestuurd, zoals door NPL is aangevoerd, leidt niet tot een ander oordeel. Ook indien de geadresseerden van de nieuwsbrief op de hoogte zijn van andere aanbiedingen van de NPL waarbij de kans op een prijs wordt vergroot door het meespelen met (een) extra lot(en), betekent dit niet dat de onderhavige uiting bij de ontvangers van de nieuwsbrief geen verwarring kan veroorzaken over de noodzaak om mee te spelen met een extra lot om mee te kunnen dingen naar de KoningsPrijs. Ook het feit dat men er na het aanklikken van de button alsnog op wordt gewezen dat men als deelnemer hoe dan ook al kans maakt op de KoningsPrijs, maakt de beslissing niet anders. Die mededeling is immers tegenstrijdig aan het bericht in de nieuwsbrief, zodat niet helder is wie aan de trekking mee mag doen.  

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting misleidend met betrekking tot de kans op het winnen van een prijs als bedoeld in artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RVK), en wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel II.3 RVK. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken