a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2013/00405-I

Datum:

09-07-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uitingen

 

Het betreft:

1.

Een uiting op http//dzc68.nl/vriendenbal/geef-de-jarige-een-prachtcadeau.html.

Daarin staat onder de aanhef: “HEB JIJ AL EEN CADEAUTJE VOOR DE JARIGE DZC ’68?” onder meer:

“Speel voor € 11,- mee met de VriendenLoterij, de helft (kennelijk dient hierachter te staan: “van”) de lotprijs gaat naar de clubkas”

(..)

• Je verkoopt tenminste één Vriendenlot voor de VriendenBal aan een familielid, kennis of buur. Met hun persoonlijke code maken zij kans op een extra prijs tijdens de VriendenBal-spektakel op 25 mei bij DZC’68”.

2.

Een flyer met de aanhef: “De VriendenBal TeamCompetitie (VBTC)” en bijbehorend machtigingsformulier.

3.

Een aan klager verzonden e-mail met de aanhef: “Hoi Jelle”, klagers 9-jarige zoon, met als onderwerp: “Vriendenbal” en met als bijlage de hiervoor onder 2 genoemde flyer.

 

De klacht

 

Deze kan als volgt worden samengevat.

Via voetbalverenigingen zet de VriendenLoterij jeugdigen aan tot overmatige deelname aan kansspelen. Door de onderhavige reclame worden ook zeer jeugdige spelers met het fenomeen van kansspelen in aanraking gebracht.

Aangezien een voetbalclub voor een groot deel uit leden onder de 18 jaar bestaat, zal  de onderhavige reclame snel deze doelgroep aanspreken, zeker gelet op de tekst op de website:

“• Je verkoopt tenminste één Vriendenlot voor de VriendenBal aan een familielid, kennis of buur. Met hun persoonlijke code maken zij kans op een extra prijs tijdens de VriendenBal-spektakel op 25 mei bij DZC’68”.

Deze tekst suggereert dat ieder lid van DZC ’68 deze loten mag verkopen. Naar de mening van klager had uitdrukkelijk moeten worden vermeld dat alleen leden van 18 jaar en ouder de loten mogen verkopen.

 

In de e-mail staat weliswaar dat alleen 18-plussers de loten mogen verkopen, maar door de aanhef “Hoi Jelle” en de tekst van de e-mail wordt klagers 9-jarige zoon bij een en ander betrokken.

 

Het machtigingsformulier dat deel uitmaakt van de flyer zet aan tot overmatig “mimespelen” (de Commissie neemt aan dat is bedoeld: meespelen) door niet de optie te bieden om eenmalig deel te nemen aan het kansspel en daarna automatisch te stoppen. 

 

Het verweer van verweerder sub 1

 

Dit kan als volgt worden samengevat.

 

Onder meer biedt de VriendenLoterij clubs of verenigingen de mogelijkheid hun achterban te motiveren om met de Loterij mee te spelen, het zogeheten “geoormerkt meespelen”. Daarbij gaat 50% van de inleg naar de clubkas. De VriendenBal was zo’n initiatief van de vereniging DZC’68.

 

Vóór de actie heeft de VriendenLoterij met DZC’68 besproken dat er geen loten mogen worden verkocht door en aan personen onder de 18 jaar.

 

Met het opdrachtformulier dat werd verstrekt bij de flyer, konden per persoon maximaal 3 loten worden gekocht. Beide documenten zijn uitgereikt door de teamleiders aan de spelers van de elftallen. Aan spelers onder de 18 jaar is daarbij meegedeeld dat het een briefje voor de ouders betrof. Op het formulier staat onder punt 5 dat deelnemers minimaal 18 jaar dienen te zijn. In punt 3 staat dat opzeggen op ieder gewenst moment kan.

Ook uit de tekst van de e-mail volgt dat de actie niet was gericht op minderjarigen.

 

Het verweer van verweerder sub 2

 

Dit kan als volgt worden samengevat.

 

Uit alle, ook aan de Commissie toegestuurde informatie blijkt dat alleen seniorleden en ouders van jeugdleden zijn benaderd. Via hun jeugdleider is jeugdleden verzocht de informatie over de actie te overhandigen aan hun ouders.

Voorts kan DZC’68 het verweer van de VriendenLoterij onderschrijven.  

 

Het oordeel van de Commissie

 

Met betrekking tot de verschillende bestreden uitingen en de daartegen geuite bezwaren overweegt de Commissie het volgende.

 

Ad 1.

a.

In de bestreden uiting op de website is niet vermeld dat alleen loten mogen worden verkocht door personen van 18 jaar en ouder. Derhalve is er sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Gelet hierop en nu er sprake is van reclame voor een kansspel, is de uiting tevens in strijd met artikel II.3 van de Reclamecode voor Kansspelen (RvK).

 

b.

Voor zover de klacht mede moet worden opgevat in die zin dat de uiting op de website is gericht op minderjarigen, en in zoverre in strijd is met de RvK, en wel met artikel III.1,  acht de Commissie deze ongegrond, nu de uiting niet specifiek op minderjarigen is gericht.

 

Ad 2.

Voor zover de klacht is gericht tegen de flyer, acht de Commissie deze ongegrond.

 

In punt 5 van de flyer is uitdrukkelijk vermeld dat men 18 jaar dient te zijn om mee te mogen spelen. Voor zover de flyer is uitgereikt aan spelers onder de 18 jaar is daarbij

-volgens de mededeling van beide verweerders- door de teamleider meegedeeld dat het een brief voor de ouders betrof. De Commissie ziet geen aanleiding om de juistheid van deze mededeling in twijfel te trekken.

Dat in het machtigingsformulier niet de mogelijkheid wordt geboden om eenmalig deel te nemen aan het kansspel en daarna automatisch te stoppen, betekent nog niet dat de uiting aanzet tot overmatige deelname aan de VriendenLoterij. 

 

Ad 3.

In de e-mail wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de situatie dat de geadresseerde 18 jaar of ouder is, in welk geval men wordt uitgenodigd een lot te verkopen, en het geval dat men nog geen 18 jaar is, in welk geval aan de ouder(s) wordt gevraagd een lot te verkopen. Noch het feit dat noch de wijze waarop klagers zoon van 9 jaar aldus bij de onderhavige loterij wordt betrokken, betekent dat de uiting in strijd is met de NRC.                                                                                                                                                                         

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

 

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen hiervoor is overwogen onder Ad 1 a acht de Commissie de uiting op de website in strijd met de artikelen 7 NRC en II.3 RvK. Zij beveelt verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken