De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radio- en een televisiecommercial met de volgende tekst:
“Het zijn Try- en Winweken bij Holland Casino. Loop je nu binnen, dan maak je gratis kans op 100.000,-. Daarnaast hebben we zoveel extra prijzen dat het moeilijk is om niet te winnen.
Loop nu dus binnen, want …
Het gebeurt alleen bij Holland Casino. Kijk voor meer informatie op hollandcasino.nl”
De klacht
Klager is de afgelopen tijd een paar keer naar het casino gegaan en heeft daar ervaren dat de mededeling in de uiting dat “het moeilijk is om niet te winnen” niet is bewaarheid.
De uiting zet aan tot gokken, nu adverteerder doet voorkomen alsof iedereen wint.
Dit is niet het geval en om die reden acht klager de uiting misleidend.
Het verweer
Tijdens de Try- en Winweken zijn er extra (promotionele) acties geweest en zijn er meer prijzen uitgekeerd dan tijdens reguliere weken. Daarnaast was er ook een grotere kans om een prijs te winnen. Uiteindelijk zijn er in die weken naast de reguliere prijzen nog eens 6200 extra (geld)prijzen uitgekeerd. Bij een kansspel blijft de kans bestaan dat je niet (elk spel) wint. De gemiddelde consument weet dat je met gokken ook kunt verliezen. In de uiting wordt geen onjuiste of dubbelzinnige informatie gegeven.
Adverteerder brengt haar aanbod en acties onder de aandacht van het publiek, maar zet niet aan tot gokken en zeker niet tot onmatig gokken. De klacht dient derhalve te worden afgewezen.
Mondelinge toelichting
Klager handhaaft zijn klacht dat het niet makkelijk is om te winnen. Per uur worden er slechts 1 à 2 extra prijzen uitgekeerd. Het is onverantwoord om in een tijd waarin iedereen zuinig moet zijn op deze wijze reclame te maken.
Namens adverteerder wordt meegedeeld dat de toename van het aantal prijzen zo substantieel is, dat dit de claim rechtvaardigt. Voorts is bij adverteerder het uitkeringspercentage het hoogst.
Desgevraagd wordt meegedeeld dat er in de actieperiode, die liep van 2 mei tot 7 juni 2013, in totaal 6200 extra prijzen waren. Adverteerder heeft 12 vestigingen die 7 dagen per week open zijn en waar gemiddeld 1000 bezoekers per dag komen.
Het oordeel van de Commissie
Uitgangspunt in deze is dat het adverteerder, als ieder ander, in beginsel is toegestaan zijn diensten aan te prijzen en daarbij is een zekere mate van overdrijving toegestaan. In het onderhavige geval heeft adverteerder zich echter te positief uitgelaten over de winkans.
Uitgaande van het feit dat er in de Try- en Winweken in totaal 6200 extra prijzen waren en adverteerder 12 vestigingen heeft, betekent dit dat er in totaal 516 extra prijzen per vestiging waren. Daarbij in aanmerking nemende dat de actie 5 weken duurde, waren er per vestiging iets meer dan 100 extra prijzen per week, of wel 14 per dag. Bij een bezoekersaantal van gemiddeld 1000 per dag, acht de Commissie het misleidend te stellen dat “het moeilijk is om niet te winnen”. Daarvoor is de toename van de winkans in de bewuste weken te gering.
Deze te gunstige voorspiegeling van de kans op het winnen van een prijs, zal mensen mogelijk aansporen tot een (extra) bezoek, maar dit betekent niet dat bezoekers in de uitingen worden aangespoord tot onmatige deelname.
Blijkens het voorgaande is de Commissie van oordeel dat in de reclame-uitingen onjuiste informatie wordt verstrekt als bedoeld in artikel II.3 van de Reclamecode voor
Kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op de Kansspelen (RVK) 2012. Daarbij zij opgemerkt dat de RVK per 1 juli 2013 is gewijzigd, maar omdat de gewraakte uitingen voordien openbaar zijn gemaakt, is deze code daarop niet van toepassing.
De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel II.3 RVK en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijk wijze reclame te maken.