a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2014/00235

Datum:

25-04-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klagers 16-jarige dochter geadresseerde mailing, gedateerd 11 maart 2014, inhoudende een oproep om aan de VriendenLoterij deel te nemen. Onder de aanhef “37x kans op een auto!” staat onder meer:

“Grijp dan nu u kans en speel mee, want dit aanbod is geldig tot 25 maart”.

De klacht

Klagers dochter is pas 16 jaar oud. Volgens klager is het in strijd met de Reclamecode voor Kansspelen (RvK) om een mailing als de onderhavige aan minderjarigen te richten.

Het verweer

De klacht is gemotiveerd weersproken. Op het verweer zal worden teruggekomen in het oordeel.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht op in die zin dat artikel III.6 RvK is overtreden. Daarin staat, voor zover hier van belang: “Reclame voor kansspelen verspreid door directe reclame (..) mag niet worden gericht aan minderjarigen (…)”.

Weliswaar is de onderhavige direct mailing gericht aan een minderjarige, maar de Commissie ziet geen aanleiding om te oordelen dat adverteerder in dit geval voornoemde bepaling heeft overtreden. Zij overweegt daartoe het volgende.

Bij verweer heeft adverteerder -samengevat- het volgende meegedeeld.

Klagers dochter heeft in oktober 2013 deelgenomen aan een joint promotionactie van de Hema en de VriendenLoterij. Na activering van een door elke Hema-klant ontvangen unieke code (opgenomen in een voucher) maakte de klant gratis kans op prijzen. Deelname aan deze actie stond vrij voor personen vanaf 18 jaar. Deze minimumleeftijd was in alle uitingen van de actie vermeld: in de voucher, op de actiewebsite en in de voorwaarden op de website. Ondanks deze vermelding heeft klagers dochter deelgenomen aan de actie.

Voor de mailing waartegen de onderhavige klacht is gericht, heeft adverteerder gebruik gemaakt van de naw-gegevens die zijn gegenereerd bij de joint promotionactie van de Hema, dit met inachtneming van het postfilter en het recht van verzet. Inmiddels heeft adverteerder de naw-gegevens van klagers dochter opgenomen in haar recht van verzetbestand. Adverteerder heeft klagers dochter benaderd in de veronderstelling dat zij 18 jaar of ouder is. Dit laatste mocht adverteerder aannemen op grond van deelname door klagers dochter aan de joint promotionactie.

Naar het oordeel van de Commissie mocht adverteerder ervan uitgaan dat zij de onderhavige mailing stuurde aan een geadresseerde van 18 jaar of ouder. De bewuste geadresseerde had immers eerder deelgenomen aan een actie van onder meer adverteerder die kennelijk -en wel blijkens de bij het verweer in kopie overgelegde en voor de deelnemer beschikbare uitingen- was bedoeld voor personen van 18 en ouder.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken