De bestreden reclame-uiting
Het betreft een geadresseerde reclame van adverteerder waarin de geadresseerde wordt opgeroepen om mee te dingen naar een geldprijs door deel te nemen aan een door adverteerder aangeboden promotioneel kansspel. Daarin staat onder het kopje “OFFICIËLE BEKENDMAKING” welk certificaat is “bestemd voor onder andere: naam geadresseerde”, onder meer:
“BEKENDMAKINGSVERKLARING:
Is het unieke geluksnummer op uw persoonlijke Bakker Bankcard vooraf getrokken als een van de winnende nummers voor de beschikbare geldprijzen? Dan ontvangt u na tijdige inzending een geldprijs van minimaal € 1.000,00 en maximaal maar liefst € 10.000,00”.
(…)
Onder de “bekendmakingsverklaring” zijn de spelregels (in een klein lettertype) vermeld.
“Spelregels: Dit groot promotioneel kansspel wordt aangeboden door Bakker Hillegom B.V. (hierna Bakker), (…) met de bedoeling haar producten op een vrijblijvende manier meer onder de aandacht te brengen. Ontvangers van de diverse promotionele acties hebben een uniek deelnamenummer toegekend gekregen, dat meedoet in alle trekkingen in 2015. Deze eerste trekking is onderdeel van een grotere, algehele promotionele actie 2015 van Bakker die loopt van 1 juni 2014 tot 31 december 2015 in meerdere landen van Europa. Door het doen van een bestelling op deze actie bent u kandidaat voor een van de beschikbare geldprijzen, bestaande uit 1 x € 1.000, 1 x € 2.000, 1 x € 5.000 en 1 x € 10.000 naar wens van de winnaar ineens of in maandelijkse termijnen van € 1.000 uit te keren. De trekking van de winnende nummers heeft op 15 mei 2014 plaatsgevonden door een onafhankelijke toezichthouder. (…) De winnaars worden binnen 4 weken na afloop van de actie schriftelijk, dan wel telefonisch door ons op de hoogte gesteld. Uiterlijk 31 maart 2016 worden de winnende nummers op de website van Bakker (…) bekend gemaakt en zullen de prijzen uitgekeerd zijn aan de rechtmatige winnaars. (…)”.
De klacht
Meerdere malen heeft klaagster reclame van adverteerder ontvangen met daarin vermeld: “gefeliciteerd met je prijs”, maar klaagster krijgt niets. Er zou klaagster een uniek nummer zijn toegekend. Volgens telefonische informatie van adverteerder doet heel Europa mee en moet men de kleine letters lezen. Klaagster vraagt zich af wat een uniek nummer dan inhoudt.
Het verweer
Geadresseerden krijgen wel degelijk een uniek nummer toegekend waarmee ze in aanmerking kunnen komen voor (geld)prijzen. Voorafgaand aan de promotie trekt de notaris uit de beschikbare deelnamenummers de winnende nummers voor de beschikbare prijzen. Pas na afloop van de promotie worden de winnende nummers bekendgemaakt. Klanten van Bakker Hillegom ontvangen een mailing met daarin het aan hen toegekende geluksnummer. De klant controleert in de bijgevoegde bekendmaking of hij met zijn geluksnummer kans maakt op de hoofdprijs van € 10.000,00 en plakt zijn geluksnummer op de bijgevoegde bankcheque. Zowel op de bankcheque als in de bekendmaking wordt gemeld dat de op de cheque genoteerde geldprijs alleen netto wordt uitgekeerd als het geluksnummer op de Bakker Bankcard vooraf is getrokken als het winnende nummer. In de spelregels alsmede in een begeleidend schrijven dat bij de reclame wordt meegezonden is vermeld dat de cheque die klaar ligt voor de klant een waarde vertegenwoordigt van minimaal € 5,00, maar dat dit bij inzending van een winnend geluksnummer kan oplopen tot € 10.000,00. Na afloop van de sluitingstermijn maakt de notaris aan Bakker Hillegom bekend welke geluksnummers hij vooraf heeft getrokken als de winnende nummers en wordt gecontroleerd of de rechtmatige winnaars de nummers daadwerkelijk hebben ingezonden. Vervolgens worden de opgevraagde prijzen uitgekeerd.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie begrijpt de klacht aldus dat deze in het bijzonder is gericht tegen het onderdeel van de uiting waarin men wordt uitgenodigd tot deelname aan een promotioneel kansspel waarbij aan geadresseerde een uniek nummer wordt toegekend.
2. De Commissie begrijpt dat klaagster de onderhavige uiting misleidend acht nu hierin volgens klaagster ten onrechte de indruk wordt gewekt dat aan haar een uniek nummer is toegekend waarmee zij een prijs heeft gewonnen, terwijl klaagster nog nooit een prijs heeft mogen ontvangen.
3. De Commissie is van oordeel dat uit de uiting en de daarbij behorende spelregels voldoende duidelijk blijkt dat sprake is van een promotioneel kansspel waarbij geadresseerde slechts een kans maakt op het winnen van een prijs en dat niet de indruk wordt gewekt dat klaagster zonder mee een prijs heeft gewonnen. Zowel in de tekst onder het kopje ‘bekendmakingsverklaring’ als in de uiting opgenomen ‘spelregels’ is vermeld dat ontvangers een uniek geluksnummer hebben ontvangen, dat er (vooraf) een trekking heeft plaatsgevonden en dat men een (geld)prijs van minimaal € 5,00 en maximaal
€ 10.000,00 kan winnen indien men het bedrag dat achter op het unieke nummer staat op de bijgesloten bankcheque noteert en binnen 14 dagen met de bestelbon retourneert. Indien het unieke geluksnummer vooraf is getrokken als een van de winnende nummers voor de beschikbare geldprijzen ontvangt men de geldprijs. Tot slot wordt vermeld wanneer de winnaars bekend worden gemaakt.
4. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.