a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2014/00826

Datum:

22-12-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Kinderen en jongeren

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een bedankkaart voor deelname aan de Kinderpostzegelactie 2014, inclusief een hierop afgebeeld kraslot van de Vriendenloterij, die bij de aflevering van een bestelling van de Stichting Kinderpostzegels in een (gesloten) envelop was bijgevoegd.

De klacht

Klager vindt het verwerpelijk dat de VriendenLoterij minderjarigen inzet voor het verspreiden van haar reclamedrukwerk. Hierbij wordt in zijn ogen een ethische grens overschreden. Gesuggereerd werd dat het pakket dat hem door een kind werd overhandigd een cadeau betrof om hem te bedanken voor de aanschaf van kinderpostzegels, terwijl het een kraskaart betrof waarin men werd aangespoord om mee te spelen in de VriendenLoterij. In feite is dit een abonneewervingscampagne van de Vriendenloterij, waarvoor kinderen worden ingezet, aldus klager.

Het verweer

De Stichting Kinderpostzegels Nederland ontvangt jaarlijks een bijdrage van de VriendenLoterij, waarmee projecten van de Stichting worden ondersteund. Kinderen die deur aan deur kinderpostzegels verkopen, komen de bestelde zegels na enkele weken afleveren. De bestelde zegels zitten in een gesloten envelop, met daarin een kaart met een rebus van de Stichting waarmee prijzen gewonnen kunnen worden en een bedankkaart van de VriendenLoterij. Op de achterzijde van de bedankkaart zit een kraslot. De ontvanger kan na het krassen een cadeaucode activeren via de website van de loterij en mee gaan spelen met de loterij, waarbij hij/zij een cadeau ontvangt. Wie meedoet gaat geoormerkt meespelen, hetgeen wil zeggen dat de helft van de inleg bestemd is voor de Stichting Kinderpostzegels. De bedankkaart is bestemd voor de koper van de kinderpostzegels. Deze volwassene kan overwegen om door middel van deelname aan de VriendenLoterij een aanvullende bijdrage te leveren aan de Stichting Kinderpostzegels. De kinderen die de enveloppen met kinderzegels overhandigen zijn er niet van op de hoogte dat in de envelop ook een bedankkaart van de VriendenLoterij zit. Zij verwijzen daar dus ook niet naar bij het overhandigen van de envelop, zoals klager lijkt te suggereren. De bedankkaart is niet op kinderen gericht, zodat van strijd met de Reclame Code voor de Kansspelen geen sprake is. Ook van overtreding van enige andere bepaling van de Nederlandse Reclame Code is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie wijst de klacht af. De klacht richt zich tegen de wijze van verspreiding zoals in het onderhavige geval is geschied. De Nederlandse Reclame Code heeft geen betrekking op deze wijze van verspreiden. Het verspreiden is ook niet in strijd met een bijzondere reclame code. Het voorgaande neemt overigens niet weg dat de Commissie er begrip voor heeft dat niet iedereen zal waarderen dat op de onderhavige wijze reclame voor kansspelen wordt verspreid. Dit kan evenwel niet tot een andere beslissing leiden.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken