De bestreden reclame-uiting
Het betreft een bij een aankoop in een winkel van Marskramer uitgedeeld, dichtgevouwen kaartje, met op de voorzijde de afbeelding van een geschenkdoos en de tekst “Marskramer deelt kado’s uit!” en op de achterzijde het logo van Marskramer en de tekst “Open de kaart en ontdek de kado’s”. Aan de binnenzijde van het kaartje staat onder meer “Gefeliciteerd! Je maakt met jouw code kans op deze kado’s: € 150 shoptegoed Marskramer, 1 heel staatslot, iPad Mini. Ga naar www.marskramer.nl/kado en controleer jouw code”. Voorts vermeldt de binnenzijde van het kaartje “jouw code” en de drie te volgen stappen. Ten slotte wordt voor de actievoorwaarden verwezen naar eerdergenoemde website.
De klacht
De uiting suggereert dat iets kan worden gewonnen bij Marskramer, maar in werkelijkheid komt men na het invullen van de code op de website www.marskramer.nl/kado uit bij de Staatsloterij. Daar moeten vragen beantwoord worden en gegevens worden ingevuld alvorens bekeken kan worden of met de ontvangen code een prijs is gewonnen. Dit gedeelte van de procedure kan niet overgeslagen worden. Klager is voortijdig gestopt, maar ontvangt niettemin “de nieuwsbrief” en/of “telefoontjes van colporteurs”. Klager acht de uiting misleidend, nu er niet zoals beloofd een prijs bij Marskramer kan worden gewonnen en in de uiting niet wordt vermeld dat een derde partij “dingen van je wil weten”.
Het verweer van Marskramer
De weergave door klager van het doorlopen van de winactie van Marskramer is niet juist.
Op de actiewebsite dient de consument de ontvangen actiecode in te vullen alsmede zijn e-mailadres. De consument heeft hiermee nog niet deelgenomen aan de actie, noch worden er gegevens van hem geregistreerd of opgeslagen door Marskramer en/of de Staatsloterij. Onderaan deze pagina is een link naar de deelnamevoorwaarden opgenomen, en bovenaan de pagina staan de logo’s van Marskramer en de Staatsloterij. In de deelnamevoorwaarden wordt meegedeeld dat de deelnemer ervoor kan kiezen om de Staatsloterij toestemming te geven voor een eenmalig telefonisch aanbod om mee te spelen, maar wordt tevens vermeld dat het invullen van het telefoonnummer niet verplicht is. Voorts wordt in de deelnamevoorwaarden een toelichting gegeven op de (beschikbaarheid van de) te winnen prijzen. Deze prijzen bestaan uit een Marskramer shoptegoed van verschillende waarden, hele Staatsloterijloten, een iPad Mini, vier kaartjes voor een pretpark of dierentuin, (150.000 keer) Marskramer korting ter waarde van 15% en (200.000 keer) een fotoalbum.
Op het bij aanvang opgegeven e-mailadres ontvangt de consument eenmalig een bevestigingsmail met een link naar de daadwerkelijke aanmeldpagina voor de actie. Alvorens deel te kunnen nemen dient de consument via een opt-in akkoord te gaan met de voorwaarden en met het ontvangen van de nieuwsbrief van Marskramer. Hierna komt de consument terecht in de ‘flow’ van de actie, waarvan de Staatsloterij onderdeel is. De Staatsloterij legt een keuzevraag voor, waarop zonder enig gevolg voor de consument antwoord kan worden gegeven. Vervolgens verschijnt het scherm met het commerciële aanbod van de Staatsloterij, welk aanbod door de consument geaccepteerd kan worden door het invullen van zijn telefoonnummer, maar dat ook overgeslagen kan worden. Dit laatste staat niet alleen in de deelnamevoorwaarden, maar blijkt ook duidelijk uit de knop “Overslaan” in het betreffende scherm. Wanneer er voor ‘overslaan’ wordt gekozen, worden er geen persoonsgegevens naar de Staatsloterij (of andere partijen) verstuurd en zal de consument niet telefonisch door de Staatsloterij benaderd worden. Men kan vervolgens op het volgende scherm zien welk “kado” met de actiecode is gewonnen.
De reactie van de Staatsloterij
Primair wordt aangevoerd dat de Staatsloterij niet kan worden aangemerkt als adverteerder van de bestreden uiting. Marskramer is de adverteerder en de bestreden mededelingen kunnen niet aan de Staatsloterij worden toegerekend, nu zij daarop geen feitelijke invloed heeft kunnen uitoefenen. Deelname aan de actie vindt plaats op de door Marskramer aangegeven wijze. Klager dient niet-ontvankelijk te worden verklaard in zijn tegen de Staatsloterij gerichte klacht.
Voor zover nodig voert de Staatsloterij ter vergadering inhoudelijk verweer tegen de klacht.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van de Staatsloterij is gehandhaafd en nader toegelicht, mede aan de hand van een pleitnotitie en schermafdrukken van de stappen die worden doorlopen bij activatie van de wincode op de website www.marskramer.nl/kado.
Desgevraagd is meegedeeld dat de Staatsloterij geen nieuwsbrief verspreidt en dat zij consumenten naar aanleiding van de winactie alleen telefonisch benadert indien de consument daarvoor uitdrukkelijk via het invullen en bevestigen van zijn telefoonnummer toestemming heeft gegeven.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie vat klagers bezwaar tegen de winkaart die hij bij een aankoop bij Marskramer heeft ontvangen aldus op dat in de uiting het winnen van een cadeau van Marskramer in het vooruitzicht wordt gesteld, maar niet wordt vermeld dat het verstrekken van persoonlijke gegevens aan de Staatsloterij voorwaarde zou zijn om aan de actie deel te kunnen nemen.
2. Voor de Commissie is komen vast te staan dat de winactie een promotioneel kansspel betreft dat is georganiseerd door Marskramer en waarin de Staatsloterij participeert. Deze participatie blijkt onder meer uit het logo van de Staatsloterij dat, naast het logo van Marskramer, gedurende het activatieproces verschijnt op alle schermen, en voorts uit het commerciële aanbod van de Staatsloterij en de daaraan voorafgaande meerkeuzevraag wat men zou doen bij het winnen van de Jackpot. Op grond van voornoemde omstandigheden acht de Commissie de Staatsloterij medeverantwoordelijk voor de bestreden uiting.
3. De klacht kan echter niet slagen. Gebleken is dat de consument bij het doorlopen van de stappen van de winactie door de Staatsloterij de mogelijkheid wordt geboden tot het invullen van zijn telefoonnummer om “eenmalig telefonisch een aanbod van de Nederlandse Staatsloterij om mee te spelen” te ontvangen. In hetzelfde scherm is echter een duidelijk zichtbare knop “overslaan” opgenomen, waaruit voldoende blijkt dat het verstrekken van het telefoonnummer niet verplicht is. Dat sprake is van een vrijwillige keuze om op het aanbod van de Staatsloterij in te gaan, wordt tevens uitdrukkelijk in de actievoorwaarden vermeld, welke voorwaarden via een link kunnen worden opgeroepen en moeten worden geaccepteerd alvorens aan de actie kan worden deelgenomen. De Commissie acht voldoende aannemelijk gemaakt dat het ingaan op het aanbod van de Staatsloterij geen voorwaarde is om aan de actie deel te nemen en kans te maken op een van de prijzen. Op de winkaart hoeft daarom niet te worden vermeld dat tijdens het activeren van de code een aanbod door de Staatsloterij wordt gedaan.
Op grond van het overzicht van te winnen prijzen kan evenmin worden geoordeeld dat geen sprake is van bij Marskramer te winnen cadeaus, zoals door klager gesteld.
4.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.