De bestreden uiting
Het betreft de website www.arke.nl voor zover het betreft de pagina’s die betrekking hebben op de Daily Dream Deal en de reischeque van € 1.000,– die men dagelijks kan winnen waarbij door middel van een link een lijst met eerdere prijswinnaars kan worden aangeklikt.
De klacht
Klaagster stelt dat het haar is opgevallen dat al maandenlang dezelfde prijswinnaars worden genoemd. Verweerder doet alsof men een cheque kan winnen, maar dat is niet waar.
Het verweer
Dit kan als volgt worden samengevat.
Verweerder omschrijft de inhoud van de actie die loopt tot 1 juli 2015. De actie bestaat feitelijk uit een reisaanbieding en een kansspel. De reisaanbieding is reclame, maar het kansspel niet. De Reclame Code Commissie kan derhalve niet oordelen over het kansspel. Degenen die zich hebben aangemeld voor de Daily Dream Deal nieuwsbrief, die per e-mail wordt verzonden, ontvangen dagelijks een aanbieding en een unieke code waarmee men specifiek op die dag kans maakt op een reischeque van € 1.000,–. De consument dient deze code nog dezelfde dag te verifiëren op de website van verweerder om te zien of dit de winnende code is. Er is derhalve alleen een winnaar indien de houder van de winnende code op de betreffende dag de winnende code heeft geverifieerd. Het blijkt dat slechts 10% van de groep consumenten die de Daily Dream Deal nieuwsbrief ontvangt de code verifieert. De kans dat de winnende code zich onder de resterende 90% bevindt en dus niet wordt geverifieerd is groot. Dit betekent niet dat de actie misleidend is.
Het oordeel van de voorzitter
1) Blijkens de omschrijving in het klachtformulier betreft de klacht de pagina van de website van verweerder waarop een reisaanbieding staat met daarbij een promotioneel kansspel. De vraag of en in hoeverre deze uiting als reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) kan worden aangemerkt, dient op basis van de totale uiting te worden beoordeeld. Indien op basis van de totale uiting wordt vastgesteld dat sprake is van reclame,
strekt dit oordeel zich vervolgens uit tot de gehele inhoud van de uiting.
2) Nu niet in geschil in dat de reisaanbieding in de bestreden uiting reclame betreft, dienen ook de mededelingen over het promotionele kansspel als reclame te worden beschouwd. Overigens geldt dat deze mededelingen ook zelfstandig reclame betreffen. Dit kansspel dient immers ter promotie van de producten en diensten van verweerder.
3) Klaagster plaatst vraagtekens bij het feit dat reeds maandenlang geen nieuwe prijswinnaars bekend zijn gemaakt. De voorzitter kan in dit verband slechts constateren dat verweerder stelt dat zij degenen die zich hebben ingeschreven voor de desbetreffende nieuwsbrief daadwerkelijk de kans biedt om dagelijks € 1.000,– te winnen, en dat door de omstandigheden van het geval reeds enige tijd geen nieuwe prijswinnaars bekend kunnen worden gemaakt. Nu geen feiten of omstandigheden zijn gesteld of aannemelijk geworden om aan de juistheid van deze mededelingen te twijfelen, dient te worden geoordeeld dat de reclame-uiting niet misleidend of onjuist kan worden geacht wegens het feit dat al enige tijd dezelfde prijswinnaars worden genoemd. Derhalve wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.