De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager gerichte brief van 11 maart 2016 met als onderwerp: “ Er staat een geldbedrag voor u klaar, meneer [naam klager]!” waarin – voor zover hier van belang – staat: ”We willen graag een geldbedrag op uw rekening storten. Eerder heeft u van ons post ontvangen met het goede nieuws dat u gegarandeerd geld ontvangt. Minimaal € 15,- en misschien wel € 20,-, € 50,- € 250,-, € 10.000,-, € 25.000,- of een van de honderd nieuwste Apple iPhones 6s! Volgens onze administratie heeft u uw geldbedrag nog niet verzilverd” (…) “Daarom ontvangt u hierbij uw nieuwe persoonlijke WIN-code. Speel mee en zie direct welk bedrag u gegarandeerd gestort krijg.
Pak nu uw laatste kans om uw geldbedrag te incasseren:
Ga naar vriendenloterij.nl/win of bel gratis 0800-1166
Activeer de onderstaande WIN-code en speel mee
U ziet direct wel bedrag u op uw bankrekening gestort krijgt”
Onder deze tekst staat een grijze balk met aan afbeelding van een iPhone en de tekst: “Activeer nú uw win-code op vriendenloterij.nl/win 50086-81510 [naam klager]”
Onder de grijze balk staat de tekst:
“In maart óók kans op € 1 miljoen
Na deze storting kunnen er nog vele volgen” (…). Want als u nu meespeelt, maakt u in maart ook direct kans op ruim honderdduizend prijzen tot wel € 1 miljoen. Een lot kost € 13,25 (incl. Jackpotbonus A € 0,50). Er zijn 14 trekkingen per jaar en u speelt mee zolang u wilt”. (…)
Onderaan de uiting staat: “18+ Speel bewust. Kijk voor alle actievoorwaarden op de achterzijde van deze brief.”
De klacht
Deze persoonlijk brief biedt volgens klager ‘gegarandeerd’ geld aan. In de praktijk ontvang je het geldbedrag echter pas als je eerst meespeelt. Dat is volgens klager iets anders dan dat je dat bedrag gegarandeerd wint. Om die reden acht klager de uiting misleidend.
Het verweer
In deze uiting wordt klager een aanbod gedaan om mee te spelen met de loterij door een win-code te activeren. Na activering van de win-code zou klager direct zien welk geldbedrag hij ontvangt. De actie betreft een promotioneel kansspel waaraan deelgenomen kan worden door binnen de looptijd van de actie door middel van het activeren van de persoonlijke actie-code, die in de uiting wordt vermeld, te gaan deelnemen aan de loterij. Iedere deelnemer aan de actie ontvangt gegarandeerd een bedrag van € 20,- en daarnaast zijn nog andere (geld)prijzen te winnen. Alle prijzen zijn voorafgaand aan de actie door middel van een trekking toegekend aan transactievolgnummers die worden geactiveerd door het kopen van een lot. Het betreft hier derhalve een trekking vooraf (de zogenaamde sweepstake methode). In de uiting wordt op diverse plaatsen verwezen naar de actievoorwaarden.
In de actie wordt klager een aanbod gedaan om mee te spelen met de loterij. In de uiting wordt op verschillende plaatsen aangegeven dat men moet gaan meespelen met de loterij om aanspraak te maken op het gegarandeerde geldbedrag. Adverteerder meent dat uit de uiting voldoende duidelijk blijkt dat de consument moet (gaan) meespelen met de loterij om aanspraak te kunnen maken op het gegarandeerde geldbedrag. Alle essentialia van de deelname staan volgens adverteerder in de uiting. Bovendien wordt verwezen naar actievoorwaarden waarin volgens adverteerder nog meer duidelijkheid wordt verschaft over de actie en het promotionele kansspel.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager de bestreden uiting misleidend acht nu hierin de indruk wordt gewekt dat de consument gegarandeerd een geldbedrag van adverteerder ontvangt, terwijl hij dit bedrag slechts ontvangt indien hij deel gaat nemen aan de VriendenLoterij.
In de uiting staat: “Er staat een geldbedrag voor u klaar, meneer [naam klager]!” en “Wij willen graag een geldbedrag op uw rekening storten. Eerder heeft u van ons post ontvangen met het goede nieuws dat u gegarandeerd geld ontvangt”. Hierdoor wordt naar het oordeel van de Commissie de stellige indruk gewekt dat klager door zijn win-code te activeren gegarandeerd een geldprijs zal ontvangen, terwijl niet in geschil is dat klager de prijs slechts ontvangt indien hij tegen betaling gaat deelnemen aan de VriendenLoterij. Dat in de uiting op diverse plekken in combinatie met de tekst: “activeer uw win-code” staat: “speel mee” maakt het oordeel van de Commissie niet anders nu de gemiddelde consument zal denken dat hij door het invullen van de win-code ‘meespeelt’ om de hoogte van het in de uiting gegarandeerde geldbedrag te kunnen opvragen. Hij zal hieruit – gelet op de context van de uiting – niet afleiden dat met ‘meespelen’ wordt bedoeld dat men betaald gaat deelnemen aan de VriendenLoterij. Ook het verweer van adverteerder dat in de uiting wordt verwezen naar algemene voorwaarden maakt het oordeel van de Commissie niet anders, nu hier slechts onderaan de uiting in een onopvallend klein lettertype naar wordt verwezen. Hierdoor wordt de consument niet op voldoende duidelijke wijze attent gemaakt op de voorwaarde van meespelen in de VriendenLoterij.
Naar het oordeel van de Commissie dient de onderhavige wijze van reclame maken aangemerkt te worden als agressieve reclame als bedoeld in artikel 14.2 en in de aanhef en onder 2 van Bijlage 2 bij de Nederlandse Reclame Code (NRC), waarin is bepaald dat sprake is van onder alle omstandigheden agressieve reclame in het volgende geval:
De bedrieglijke indruk wekken dat de consument al een prijs heeft gewonnen of zal winnen dan wel door een bepaalde handeling te verrichten een prijs zal winnen of een ander soortgelijk voordeel zal behalen, als er in feite: geen sprake is van een prijs of een ander soortgelijk voordeel, dan wel als het ondernemen van stappen om in aanmerking te kunnen komen voor de prijs of voor een ander soortgelijk voordeel afhankelijk is van de betaling van een bedrag door de consument of indien daaraan voor hem kosten zijn verbonden.
Nu sprake is van agressieve reclame, is de uiting ook oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Aan het verzoek van klager om adverteerder te verplichten de prijs alsnog op de rekening van klager te storten kan de Commissie niet tegemoet komen nu dit niet binnen haar bevoegdheid ligt.
Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.