De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager geadresseerd, op een verpakking van een smartphone lijkend, doosje. Op de voorzijde van het doosje staat: “Deze mobiel is gegarandeerd geld waard. Tot wel € 25.000,-!” In het doosje zit een flyer en een pasje met een wincode. De aan klager gerichte flyer vermeldt op de voorzijde als onderwerp:
“ U krijgt gegarandeerd geld gestort, meneer [naam klager]”. Voorts staat hier – voor zover hier van belang –:
“Gefeliciteerd! Uw win-code is geselecteerd en gegarandeerd geld waard. (…) En het goede nieuws is dat we ook een bedrag op úw rekening mogen storten. Dit is minimaal € 15,-, maar het kan zomaar € 20,-, € 50,-, € 250,-, € 10.000,-, € 25.000,- of 1 van de 100 nieuwste iPhones 6s zijn.
U ziet direct welk bedrag u ontvangt
Activeer uw win-code uit bijgaande mobiel, speel mee met de VriendenLoterij en zie direct uw bedrag. Dat u geld ontvangt, is zeker. (…)
Activeren is heel eenvoudig
Ga naar vriendenloterij.nl/win of bel gratis 0800-1166
Activeer uw WIN-code uit bijgaande mobiel en speel mee
U ziet direct wat u ontvangt
Met uw lot maakt u in maart ook kans op € 1 miljoen
(…) Want als u nu meespeelt, maakt u in maart ook direct kans op ruim 100.000 prijzen tot wel € 1 miljoen! Een lot kost € 13,25 (incl. Jackpotbonus A € 0,50). Er zijn 14 trekkingen per jaar en u speelt mee zolang u zelf wilt. (…)”
Onderaan de uiting staat: “18+ Speel bewust. Kijk voor meer informatie op de achterzijde van deze brief.”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager dacht na het lezen van de uiting dat er een extra trekking had plaatsgevonden en dat hij ook tot de winnaars behoorde. Hij moest zijn gegevens invullen, inclusief rekeningnummer en daarna kon hij direct zien wat hij had gewonnen. Toen bleek echter dat hij eerst een lot diende te kopen om de prijs te kunnen ontvangen. Klager vindt dat sprake is van misleiding en eist dat de prijs gewoon wordt gestort en deze brieven niet meer worden verstuurd.
Het verweer
In februari heeft klager een uiting van adverteerder ontvangen waarin hem een aanbod is gedaan om mee te spelen met de loterij door een win-code te activeren. Na activering van de win-code zou klager direct zien welk geldbedrag hij ontvangt. De actie betreft een promotioneel kansspel waaraan deelgenomen kan worden door binnen de looptijd van de actie door middel van het activeren van de persoonlijke actie-code, te gaan deelnemen aan de loterij. Alle prijzen zijn voorafgaand aan de actie door middel van een trekking toegekend aan transactievolgnummers die worden geactiveerd door het kopen van een lot. Het betreft hier derhalve een trekking vooraf (sweepstake methode). Volgens adverteerder is in de bestreden uiting voldoende duidelijk gemaakt dat men moet meespelen met de loterij om aanspraak te kunnen maken op het gegarandeerde geldbedrag. In de uiting zelf wordt op diverse plaatsen verwezen naar de actievoorwaarden.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager de bestreden uiting misleidend acht nu hierin de indruk wordt gewekt dat de consument gegarandeerd een geldbedrag van adverteerder ontvangt, terwijl hij dit bedrag slechts ontvangt indien hij gaat deelnemen aan de VriendenLoterij.
In de uiting staat: “U krijgt gegarandeerd geld gestort, meneer [naam klager]!” en “Gefeliciteerd! Uw win-code is geselecteerd en gegarandeerd geld waard”. Hierdoor wordt naar het oordeel van de Commissie de stellige indruk gewekt dat klager door zijn win-code te activeren gegarandeerd een geldprijs zal ontvangen, terwijl niet in geschil is dat klager de prijs slechts ontvangt indien hij tegen betaling gaat deelnemen aan de VriendenLoterij. Dat in de uiting op diverse plekken in combinatie met de tekst: “activeer uw win-code” staat: “speel mee” maakt het oordeel van de Commissie niet anders nu de gemiddelde consument zal denken dat hij door het invullen van de win-code ‘meespeelt’ om de hoogte van het in de uiting gegarandeerde geldbedrag te kunnen opvragen. Hij zal hieruit – gelet op de context van de uiting – niet afleiden dat met ‘meespelen’ wordt bedoeld dat men betaald gaat deelnemen aan de VriendenLoterij. Ook het verweer van adverteerder dat in de uiting wordt verwezen naar algemene voorwaarden maakt het oordeel van de Commissie niet anders, nu hier slechts onder aan de uiting in een onopvallend klein lettertype naar wordt verwezen. Hierdoor wordt de consument niet op voldoende duidelijke wijze attent gemaakt op de voorwaarde van meespelen in de VriendenLoterij.
Naar het oordeel van de Commissie dient de onderhavige wijze van reclame maken aangemerkt te worden als agressieve reclame als bedoeld in artikel 14.2 en in de aanhef en onder 2 van Bijlage 2 bij de Nederlandse Reclame Code (NRC), waarin is bepaald dat sprake is van onder alle omstandigheden agressieve reclame in het volgende geval:
De bedrieglijke indruk wekken dat de consument al een prijs heeft gewonnen of zal winnen dan wel door een bepaalde handeling te verrichten een prijs zal winnen of een soortgelijk voordeel zal behalen, als er in feite: geen sprake is van een prijs of een ander soortgelijk voordeel, dan wel als het ondernemen van stappen om in aanmerking te kunnen komen voor de prijs of voor een ander soortgelijk voordeel afhankelijk is van de betaling van een bedrag door de consument of indien daaraan voor hem kosten zijn verbonden.
Nu sprake is van agressieve reclame, is de uiting ook oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Aan het verzoek van klager om adverteerder te verplichten de prijs alsnog op de rekening van klager te storten kan de Commissie niet tegemoet komen nu dit niet binnen haar bevoegdheid ligt.
Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.