De bestreden reclame-uiting
Het betreft een flyer van adverteerder die als onderdeel van een mailing aan klaagster is verzonden waarop onder meer staat:
“Je speelt nog niet mee met alle 16 trekkingen!
Zorg dat ook jij kans maakt op alle prijzen uit de allergrootste prijzenpot van Nederland! Alleen door mee te spelen met alle trekkingen, maak je in 2018 kans op een van de vele prijzen uit de totale prijzenpot van € 388.000.000*.”
De klacht
Volgens klaagster wordt de indruk gewekt dat er alleen kans wordt gemaakt op prijzen wanneer men meedoet aan alle trekkingen per jaar, terwijl dit niet het geval is. Door deze verkeerde voorstelling van zaken kunnen ontvangers van de flyer zich volgens klaagster verplicht voelen om mee te doen aan de extra trekkingen.
Het verweer
Dit wordt als volgt samengevat. De flyer is onderdeel van een mailing die bestaat uit een geadresseerde envelop, een begeleidende brief en de flyer. Voor de beoordeling dient de uiting in zijn geheel bekeken en beoordeeld te worden.
Daarnaast is de mailing gericht aan bestaande abonnees van Staatsloterij. Bij de ontvangers zal geen misverstand bestaan over het feit dat zij met hun huidige abonnement kans maken op prijzen van de trekkingen waaraan zij reeds meedoen. Zij zullen niet in de veronderstelling zijn dat zij geen prijzen meer kunnen winnen wanneer zij niet ingaan op het aanbod uit de mailing om hun abonnement compleet te maken. Niet alleen omdat zij met het huidige abonnement al regelmatig prijzen hebben gewonnen, maar ook omdat nergens in de mailing staat dat het abonnement zou komen te vervallen wanneer abonnementhouders dit niet compleet maken.
Volgens adverteerder ligt de conclusie die klaagster trekt om die reden niet voor de hand. De klacht is derhalve ongegrond en dient afgewezen te worden, aldus adverteerder.
Het oordeel van de voorzitter
Beoordeeld dient te worden of, zoals klaagster kennelijk bedoelt, sprake is van oneerlijke reclame. Bij deze beoordeling kan niet worden volstaan met enkel de gewraakte mededeling op de flyer te bekijken. Adverteerder stelt terecht dat bij de beoordeling of sprake is van oneerlijke reclame de uiting in zijn geheel bekeken dient te worden. Uitgaande hiervan oordeelt de voorzitter als volgt.
Klaagster wordt middels de ontvangen mailing gewezen op het feit dat zij nog niet met alle trekkingen meespeelt. In de gewraakte uiting wordt zij erop geattendeerd dat zij de mogelijkheid heeft om haar abonnement uit te breiden dan wel compleet te maken om zo kans te maken op alle prijzen uit de totale prijzenpot van 2018. Uit de totale uiting blijkt voldoende duidelijk dat het meedoen aan alle trekkingen geen voorwaarde is voor het winnen van prijzen. Bedoelde mededeling dient onmiskenbaar zo te worden begrepen dat men kans maakt op alle prijzen indien men gaat meespelen met alle trekkingen.
Daarnaast is de mailing verstuurd naar bestaande abonnementhouders. Gelet op de doelgroep zal de tekst op de flyer niet zo worden uitgelegd dat men alleen kans maakt op een prijs door mee te spelen met alle trekkingen. De ontvangers zullen door de gewraakte mededeling niet op het verkeerde been worden gezet, temeer wanneer de mededeling wordt bezien in de context van de totale uiting. Nu op grond van voorgaande geen sprake is van oneerlijke reclame in de zin van het bepaalde onder artikel 3 van de Reclamecode voor Kansspelen, wordt de klacht afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.