De bestreden reclame-uiting
Het betreft de op televisie uitgezonden reclame van de VriendenLoterij, waarin aan een winnaar in de loterij een geldprijs wordt uitgereikt door middel van overhandiging van een grote ‘cheque’ waarop het bedrag van de prijs staat.
De klacht
Bij de prijsuitreiking wordt niet vermeld dat de loterij wettelijk verplicht is 30,1% kansspelbelasting in te houden op een gewonnen prijs boven € 449,-. De winnaar in de bestreden reclame ontvangt dus niet het bedrag van € 10.000,- dat op de cheque staat, maar € 6.990,-. De loterij zou moeten vermelden dat het bij de prijzen gaat om bruto bedragen waarop nog kansspelbelasting in mindering moet worden gebracht, aldus klager.
Het verweer
Uit eerdere uitspraken van de Commissie blijkt dat de gemiddelde consument bekend is of mag worden verondersteld met het feit dat over gewonnen geldbedragen boven € 449,- het wettelijke percentage kansspelbelasting wordt ingehouden. VriendenLoterij verwijst naar de dossiers 2016/00804 en 2009/00775. In de televisiecommercial wordt het getoonde bedrag als gewonnen geldprijs gecommuniceerd en niet als bedrag dat men (netto) op zijn rekening krijgt. Het is algemeen bekend dat loterijen bruto geldprijzen communiceren. De VriendenLoterij stelt zich op het standpunt dat de uiting niet misleidend is.
Het oordeel van de Commissie
1.
Beoordeeld moet worden of de televisiecommercial de gemiddelde consument op het verkeerde been zet ten aanzien van de hoogte van een gewonnen geldprijs, doordat niet wordt vermeld dat op het op de ‘cheque’ genoemde bedrag nog kansspelbelasting moet worden ingehouden.
2.
Zoals de Commissie reeds verschillende malen in soortgelijke zaken heeft overwogen, mag de gemiddelde consument geacht worden op de hoogte te zijn van het feit dat de (hogere) bedragen die door loterijen als prijzen ter beschikking worden gesteld bruto bedragen betreffen, waarover kansspelbelasting moet worden afgedragen. Zo is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat de gewonnen geldprijs (van meer dan € 449,-) hoger is dan het bedrag dat de consument uiteindelijk op zijn rekening ontvangt. Dat in het onderhavige geval de gewonnen prijs op een ‘cheque’ wordt vermeld, maakt dit niet anders. Door de manier waarop getoond wordt welke prijzen deelnemers aan de loterijen hebben gewonnen – het uit een grote envelop trekken van een ‘cheque’ met daarop de prijs, die bij veel loterijen gebruikelijk is – wordt niet gesuggereerd dat de gewonnen geldprijs in dat geval netto aan de winnaar wordt uitbetaald.
3.
Gelet op het voorgaande betekent het ontbreken van een verwijzing naar de in te houden kansspelbelasting niet dat de uiting onvolledig en daardoor voor de gemiddelde consument onduidelijk is. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.