De bestreden reclame-uiting
Het betreft een banner van Holland Casino op nu.nl met de vraag: “Wat is jouw tactiek?”. Door op de banner te klikken start een online commercial waarin Rico Verhoeven is te zien die onder meer zegt: “In de ring ben ik continu op zoek naar zijn zwakte. Elke seconde kijken. Wat ga ik doen. Hoe ga ik het doen. Ik zie het als een schaakspel. Tactisch”. De commercial eindigt met beelden van het spelen in een casino.
De klacht
De reclame-uiting suggereert dat spelen in een casino tactisch is in plaats van een kansspel. Dit is misleidend en zet mensen op het verkeerde been bij het deelnemen aan kansspelen. Adverteerder wekt de indruk dat men een winnende tactiek kan hebben.
Het oordeel van de voorzitter
Van de reclame-uiting gaat de suggestie uit dat men een bepaalde tactiek kan hebben bij het meedoen aan een kansspel in een casino. De voorzitter acht dit niet in strijd met de Reclamecode voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op de kansspelen (RVK) 2015. In artikel 1 van deze code wordt, overeenkomstig artikel 1a Wet op de kansspelen, een kansspel immers gedefinieerd als een gelegenheid waarbij de aanwijzing van winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen. Deze definitie sluit niet uit dat men bij sommige kansspelen door een tactiek de kans op aanwijzing als winnaar kan vergroten. Daarbij wekt de reclame-uiting niet de indruk dat men in overwegende mate de uitkomst kan beïnvloeden door een dergelijke tactiek. De gemiddelde consument zal dit ook niet verwachten, nu het in feite om de aanprijzing van een casino gaat en de kansspelen waaraan men daar kan meedoen. Op grond van het voorgaande wordt de klacht afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.