a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2019/00315

Datum:

22-05-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een geadresseerde mailing van de Nationale Postcode Loterij. Bovenaan de voorzijde staat dat in de postcode van klaagster “11 van uw buren kans (maken) om samen een jaar lang € 100.000,- per maand te winnen”. Hieronder staat onder meer:

“Uw buren doen al mee Er zijn meerdere buren in uw postcode die meespelen en kans maken. Als uw postcode in de prijzen valt, vieren zij dus 12x een feestje! Ga nu meespelen met de Postcode Loterij, dan weet u zeker dat ook ú kunt meefeesten”.

Op de achterzijde van de mailing staat informatie over Stichting Doen. Hieronder wordt informatie gegeven over, kort gezegd, deelname aan de Postcode Loterij, met geheel rechtsonder het logo ’18+’ en direct daarnaast de slogan ‘Speel bewust’.

 

De klacht

De uiting is in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), respectievelijk artikel 7 NRC en artikel 14 NRC “door in te spelen op het sentiment van buren”. Ook is de uiting in strijd met artikel 4 lid 4 a en b Reclamecode voor kansspelen (RVK) 2015 doordat het logo heel klein en grijs bij de voorwaarden is afgebeeld.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De voorzitter begrijpt het eerste onderdeel van de klacht aldus dat klaagster bezwaar maakt tegen het feit dat men in de uiting erop wordt geattendeerd dat sommige buren al meespelen met de Postcode Loterij en dus, in tegenstelling tot klaagster die niet meespeelt, een prijs kunnen winnen en dat zullen gaan vieren. Aannemelijk is dat van het wijzen op de mogelijkheid dat buren wel een prijs winnen en de ontvanger van de brief niet, enige druk uitgaat om te gaan meespelen. Deze druk kan echter niet zodanig groot worden geacht dat de uiting daardoor in strijd is met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 NRC. Nu van een ontoelaatbare aansporing of druk om te gaan meespelen geen sprake is, kan de uiting evenmin in strijd worden geacht met de artikelen 7 en 14 NRC. In dossier 2007/1458/ 07.0027 is bovendien een eerdere, soortgelijke klacht reeds afgewezen.

2)  Op de achterzijde van de mailing staat het logo ’18+’ en de slogan ‘Speel bewust’. Beide zijn naar het oordeel van de voorzitter voldoende zichtbaar. De RVK 2015 stelt verder geen eisen ten aanzien van de plaats van deze informatie. De uiting voldoet op grond van het voorgaande aan artikel 4 RVK 2015. Om die reden beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken