De bestreden reclame-uiting
Het betreft de mededelingen over het loyaliteitsprogramma van Holland Casino op de website hollandcasino.nl/loyaliteitsprogramma. Hier staat onder meer:
“Steeds meer extra’s voor u
Vanaf uw allereerste bezoek geniet u al van de extra’s met de gratis Favorites Welcome Card. Zien we u vaker? Dan wisselen we uw Welcome Card om voor een Black, Platinum of Diamond Card. Zo verrassen we u met steeds meer en exclusievere privileges.”
Samenvatting van de klacht
Adverteerder handelt met het Favorites loyaliteitsprogramma in strijd met de regelgeving voor kansspelen van de kansspelautoriteit. Volgens deze regelgeving mag reclame niet aanzetten tot overmatig spelgedrag dat bijvoorbeeld kan leiden tot gokverslaving. Met het Favorites loyaliteitsprogramma stimuleert adverteerder de consument om vaker een bezoek te brengen aan Holland Casino omdat het Favorites loyaliteitsprogramma de consument exclusieve voordelen geeft wanneer hij het casino vaker bezoekt. Wanneer een consument vaker komt, wordt er ook nog een keer onderscheid gemaakt tussen hoe vaak dit gebeurt. De exclusieve voordelen bestaan uit winacties en gratis consumpties. Al deze voordelen sporen de consument niet direct aan tot meer gokken of gokverslaving, maar op deze manier wordt er wel voor gezorgd dat de consument sneller in de verleiding kan komen om vaker te gokken. De reclame is hierdoor in strijd met de Reclamecode voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de Wet op de kansspelen (RVK) 2015.
Samenvatting van het verweer
Alle grote casino’s werken wereldwijd met een loyaliteitsprogramma. Afhankelijk van de bezoekfrequentie van de gast wordt een Welcome, Black, Platinum of Diamond Card aan de gast uitgereikt. Een gast met een Diamond Card zal over meer privileges beschikken dan een gast met een Welcome Card. Het Favorites programma is zorgvuldig ontwikkeld, waarbij continue monitoring plaatsvindt aan de hand van ontwikkelingen in de wet- en regelgeving. Er dient ruimte te zijn om de consument te wijzen op het aanbod van adverteerder. Volgens de kansspelautoriteit dient de vergunninghouder daarbij een juiste balans te vinden tussen aanprijzing van het aanbod enerzijds en de gewenste terughoudendheid en waarschuwing voor de risico’s van kansspelen, met name het risico op verslaving, anderzijds. De voordelen die het loyaliteitsprogramma van adverteerder biedt, zijn zorgvuldig aan de hand van deze maatstaf afgewogen. Adverteerder ziet niet in hoe de voordelen van het Favorites programma zouden aanzetten tot onmatige deelname.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter zal, gelet op de inhoud en de strekking van de klacht, toetsen of de reclame-uiting voldoet aan de eisen van artikel 4 lid 1 en 2 RVK 2015, te weten dat reclame voor Kansspelen alleen gericht mag zijn op verantwoorde deelname aan en het wekken van interesse voor het aangeboden kansspel, respectievelijk niet mag aanzetten tot onmatige deelname. In dat verband is van belang dat de reclame een beloning stelt op het vaker bezoeken van een vestiging van adverteerder. Naarmate men dit vaker doet, krijgt men volgens de uiting een grotere beloning (“Zien we u vaker? Dan wisselen we uw Welcome Card om voor een Black, Platinum of Diamond Card. Zo verrassen we u met steeds meer en exclusievere privileges.”) Niet kan worden gezegd echter dat daardoor niet-verantwoorde, onmatige deelname aan een kansspel wordt bevorderd. Beide aspecten dienen van elkaar te worden onderscheiden. Van het enkele promoten van het vaker bezoeken van een casino gaat niet tevens de aansporing tot onverantwoorde of onmatige deelname aan een daar te spelen kansspel uit. Ook verder spoort de uiting hiertoe niet aan. Nu de klacht niet kan slagen, wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.