a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2022/00013

Datum:

14-03-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Een banner met drie afwisselende teksten op de website van motorsport.com (https:/l.motorsport.com/category/dakar/). Het gaat om de volgende teksten:

Frame 1:

Word lid

Speel bewust 18+

 

Frame 2: bevat in aanvulling op de tekst in frame 1, de volgende teksten:

            “Nieuwe klanten, Ontvang tot wel € 100 aan wedkredieten.” en “Min. Storting € 5. Wed-

            kredieten worden beschikbaar voor gebruik na afhandeling van de weddenschappen voor                      het bedrag van je in aanmerking komende storting. Min. kansen en wedrestricties zijn van             toepassing. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredietinzet. Tijdlimieten en algemene voorwaar-                  den gelden”

 

            Frame 3:  bevat in aanvulling op de tekst in frame 1, de volgende tekst:

            “De nummer één voor sport.”

 

De klacht

Adverteerder heeft een (online) gokomgeving met als doel geld verdienen door te gokken op uitslagen van sportwedstrijden en via casinospellen. De enige link van adverteerder met sport is de mogelijkheid om te gokken op sportuitslagen. Op geen enkele manier wordt de sport ondersteund.

Als het Dolfinarium door de Commissie in een eerdere uitspraak al wordt ‘bestraft’ omdat zij het woord ‘Bescherm’ niet voldoende kon onderbouwen in relatie tot de dieren, dan is de tekst in de banner ‘de nummer één in sport’ misleidend, nu dit niet betekent dat sport en/of sportverenigingen worden gesteund en geholpen, maar klanten worden verwezen naar een online gokomgeving.

 

Het verweer

Het standpunt van adverteerder wordt als volgt samengevat.

Klager beweert dat er in de banner (alleen) staat “De nummer één voor sport” en dit is onvolledig en onjuist. De banner bestaat in werkelijkheid uit een geanimeerde roterende GIF afbeelding, met in totaal drie verschillende frames met verschillende teksten. Elk frame komt een aantal seconden in beeld. Het derde frame met de zinssnede “De nummer één voor sport” wordt het kortst, te weten drie seconden, weergegeven. Voornoemde zinsnede is in de context van de uiting niet misleidend.

Voor de gemiddelde consument is duidelijk dat de banner betrekking heeft op een sportweddenschapdienst en wekt niet de indruk dat er sprake is van fysieke sportdeelname of het in algemene zin door adverteerder steunen van sport(verenigingen). Daarmee is het niet aannemelijk dat het gedrag van de gemiddelde consument wordt verstoord. Dit is door klager ook verder niet onderbouwd.

Klager verwijst naar de uitspraak van de Commissie van 19 oktober 2021 in dossiernummer 2021/00385 (Dolfinarium). Deze zaak is echter niet vergelijkbaar met de bestreden uiting

 

Repliek

Er is niet gesteld dat de bestreden uiting alleen de tekst “De nummer één voor sport” bevat. Ook al wordt deze tekst maar een x-percentage van de tijd getoond, er vindt een herhaling plaats waardoor de teksten vaker worden getoond. De inhoudelijke boodschap verandert niet door een wisselend beeld. Adverteerder legt in de zinssnede “De nummer één voor sport” nadruk op het woordje “voor”. Maar adverteerder is er niet voor de sport, ze “gebruikt” de sport voor gokdoeleinden.  

 

Dupliek

De bestreden uiting biedt — in tegenstelling tot de door klager genoemde zaak — context voor de zinsnede “De nummer één voor sport”, die geen ruimte laat voor verwarring over de uitleg daarvan. Op elk frame van de banner wordt de website van adverteerder genoemd en een waarschuwing voor verantwoord gokken en op het tweede frame staat dat nieuwe klanten wedkredieten ontvangen. Hieruit volgt duidelijk dat de relatie van adverteerder met sport die van een sportwedonderneming is en dat adverteerder consumenten in staat stelt om via online sportweddenschappen te wedden op beroepssport en om toegang te krijgen tot andere sport gerelateerde content, informatie en verwante web features en dus niet om fysiek deel te nemen aan sport. In de bestreden uiting wordt ook geenszins de nadruk gelegd op ‘voor’.

 

De mondelinge behandeling

Adverteerder heeft haar standpunt gehandhaafd en nader toegelicht aan de hand van een voor de zitting aan de Commissie toegezonden pleitnota, en ook vragen van de Commissie beantwoord.

Adverteerder heeft onder meer aangevoerd dat de banner uitdrukkelijk de sportweddenschappen dienst van adverteerder promoot. Voor aanbieders als adverteerder geldt niet een verplichte afdracht aan goede doelen, zoals bijvoorbeeld wel wettelijk is vastgelegd voor loterijen. Met de bestreden zinssnede wordt er geen connectie gelegd met goede doelen of het (anderszins) steunen van sport. Het gaat adverteerder om het zien en beleven van sport en sportwedstrijden bezoeken en deelnemen aan een kansspel.

 

Het oordeel van de Commissie

1. De Commissie zal haar oordeel beperken tot de in het klachtenformulier genoemde bestreden uiting, te weten de banner. Voor zover klager naar een televisiecommercial of andere uitingen van adverteerder verwijst, is de klacht onvoldoende onderbouwd. De Commissie vat de klacht zo op dat de bestreden uiting ten onrechte de indruk zou wekken dat adverteerder sport en/of sportverenigingen steunt.

2. Deze klacht slaagt niet. Uit de naam van adverteerder, in combinatie met onder meer de zinsneden “word lid”, “Speel bewust 18+”, “Nieuwe klanten”, “Ontvang tot wel € 100 aan wedkredieten” en het noemen van de website van adverteerder volgt duidelijk dat adverteerder een dienst aanbiedt waar men, onder meer, online kan wedden op sportwedstrijden. De gemiddelde consument zal dit ook zo begrijpen. Naar het oordeel van de Commissie bevat de bestreden uiting ook niet de suggestie dat adverteerder een bijdrage levert aan sport. De zinsnede “De nummer één voor sport” zal, in de context van de totale uiting, de gemiddelde consument niet op het verkeerde een zetten.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken