a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2022/00102

Datum:

15-05-2022

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft facebook post van adverteerder voor Totosport.
In de facebook post is onder meer het volgende te zien en te lezen:
“Totosport
Gesponsord
Op dit moment speelt PSV Eindhoven tegen Maccabi Tel Aviv. Zet nu live in en maak de wedstrijd nóg spannender!
Toto
Sport
Toto.nl
LIVE
Zet nu live in op
PSV Eindhoven X Maccabi Tel Aviv
Doe mee
Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+
Sport.toto.nl
Zet in en win!
Meer informatie.”
Tijdens de uiting is oud-voetbaltrainer en oud-profvoetballer Dick Advocaat in beeld, die een afstandsbediening vast houdt en de televisie lijkt aan te zetten.

Samenvatting van de klacht

Klager kwam voor 21:00 uur ’s avonds de reclame van adverteerder tegen, waaronder op Facebook. Reclame voor online kansspelen is verboden voor 21:00 uur ’s avonds. Klager stoort zich hieraan, want hij wil hier zelf niet mee geconfronteerd worden en ook niet dat zijn kinderen dit zien.

Samenvatting van het verweer

De Facebook post die klager heeft gezien over de voetbalwedstrijd PSV Eindhoven – Maccabi Tel Aviv in de play-off voor de UEFA Conference League bevat een stilstaand beeld met een zeer beperkt bewegend element. De klacht impliceert dat er een totaalverbod is voor het verspreiden van reclame voor online kansspelen binnen de verboden venstertijden. Dit klopt niet. Uit artikel 9.1. van de Reclamecode Online Kansspelen (ROK), volgt geen totaalverbod voor het online verspreiden van ‘reclameboodschappen’ voor online kansspelen tussen 6 en 21 uur. Met verspreiden wordt bedoeld het uploaden van videoreclameboodschappen en niet het laten staan daarvan, omdat geplaatste reclame soms niet kan worden verwijderd. Ten tweede wordt op grond van de ROK met videoreclameboodschappen gedoeld op het type commercials zoals die bij de televisiezenders in hun reclameblokken te zien zijn. Het moet dan gaan om videoreclameboodschappen die overwegend uit bewegend beeld en geluid bestaan. Het doel daarvan is dan commercials die niet op televisie worden vertoond ook niet online binnen die tijden worden verspreid. Het is volgens de toelichting op de ROK expliciet toegestaan om – bijvoorbeeld – organische content of zogeheten rich media banners te verspreiden. In dit geval is er geen sprake van een videoreclameboodschap, maar van een reclameboodschap met een zeer beperkt bewegend element, waardoor het niet gekwalificeerd kan worden als videoreclameboodschap.  

Het oordeel van de voorzitter

1)  De voorzitter dient te beoordelen of artikel 9.1. van de Reclamecode Online Kansspelen (ROK) is overtreden, nu klager om 20:07 uur in de avond een advertentie van adverteerder heeft gezien op zijn Facebook tijdlijn. Op grond van voornoemd artikel is het verboden videoreclameboodschappen voor online kansspelen te verspreiden via online media tussen 6 en 21 uur. Het artikel vermeldt verder: “Met videoreclameboodschappen worden in dit artikel op zichzelf staande reclameboodschappen bedoeld die overwegend uit bewegend beeld en geluid bestaan. Geen videoreclameboodschappen zijn, bijvoorbeeld, rich media banners.” In de toelichting op artikel 9.1. van de ROK staat dat televisiecommercials die niet tussen 6 en 21 uur mogen worden uitgezonden in die periode ook niet online mogen worden verspreid. Met videoreclameboodschap wordt volgens de toelichting op de ROK gedoeld op het type commercials zoals die bij de (TV) zenders in hun reclameblokken voorkomen. Andere reclame dan televisiecommercials, bijvoorbeeld met stilstaande beelden, banners met animaties/ ander bewegend beeld, gesponsorde content, organische videocontent op social mediakanalen en bedrijfsfilms mogen tussen 6 en 21 uur wel online verspreid worden.

2) De voorzitter acht door TOTO voldoende toegelicht dat de bestreden uiting niet kan worden gekwalificeerd als televisiereclame in de zin van een videoreclameboodschap en dat de bestreden uiting ook niet zal worden uitgezonden als televisiereclame. Er is in dit specifieke geval sprake van een stilstaande banner met tekst met een (beperkt) bewegend beeld, zonder geluid. Op grond van de ROK is het toegestaan andere reclame dan televisiecommercials, zoals onderhavige uiting, tussen 6 en 21 uur online, waaronder op social media zoals Facebook, te verspreiden en te laten staan.   

3)  Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken